کنترل ادرار،مثانه عصبی

[sbu_post_image]

ادرارتان را نگه ندارید

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بی موقع نیاز فوری به دفع ادرار پیدا کرده باشید، مثلا در ترافیک خیابان گیر کرده باشید و یا در یک جلسه مهم کاری باشید و یکدفعه دستشویی تان بگیرد. در این گونه مواقع مجبور هستید برای مدت زمان طولانی ادرار خود را نگه دارید. ولی باید بدانید نگه داشتن ادرار، مشکلاتی را برای سلامتی شما بوجود می آورد.

مثانه یکی از اعضای ماهیچه ای بدن می باشد که در داخل لگن قرار گرفته و توسط عضلات آن نگه داشته می شود.

مثانه، ادرار را تا موقع خارج شدن از بدن در خودش نگه می دارد.

در انتهای مثانه یک اسفنکتر (دریچه) ماهیچه ای وجود دارد که موقع دفع ادرار باز می شود و سایر اوقات بسته است.

زمانی که نیاز به دفع ادرار داریم، پیام هایی از مثانه به مغز ارسال می شود تا عضلات مثانه بتوانند ادرار را از بدن دفع کنند.

کنترل ادرار

نگه داشتن ادرار برای مدت زمان طولانی باعث کاهش کنترل ادرار (بی اختیاری ادرار) و یا اختلال در دفع آن می شود.

اختلال در دفع ادرار ممکن است در بچه هایی رخ دهد که در اثر نگه داشتن ادرار، مثانه شان باز و گشاد می شود.

به علاوه اگر ادرار دائما نگه داشته شود، اسفنکتر پایینی مثانه به درستی عمل نخوهد کرد.

اگر اعصاب مثانه به درستی پیام ها را به مغز نفرستند، این اسفنکتر بسته می ماند و ادرار در مثانه جمع می شود و دفع نمی گردد.

جمع شدن ادرار در مثانه باعث سرریز شدن آن و تجمع باکتری ها در آنجا می شود.

برای اینکه مثانه تان سالم بماند، بایستی به محض احساس پر بودن مثانه به توالت بروید تا ادرار در مثانه جمع نشود

عوارض نگه داشتن ادرار

نگه داشتن طولانی مدت ادرار و عدم دفع آن منجر به بروز مشکلات متعدد ادراری مانند عفونت مجاری ادراری، عفونت مثانه و بیماری های کلیه می شود.

وقتی که ادرار در مثانه می ماند، مقادیر زیادی از باکتری ها در آنجا رشد می کنند که منجر به بروز عفونت می شود.

مثانه عصبی

مثانه عصبی یکی از اختلالات عملکرد مثانه می‌باشد که بدنبال آسیب سیستم عصبی ایجاد می‌شود. براساس محل درگیری و نوع درگیری عصبی به دو نوع تقسیم می‌گردد:
– مثانه بیش فعال یا انقباضی
– مثانه شل
کسانی که مثانه بیش فعال مبتلا هستند، بسیار کم یا اصلاً کنترلی به عملکرد مثانه ندارند. مثانه بطور خودبه خود و مکرر تخلیه می‌گردد و تخلیه بطور کامل انجام نمی‌گیرد. به همین دلیل خطر ابتلا به عفونتهای ادراری در این افراد افزایش می‌یابد.
مثانه شل خصوصیات متفاوتی دارد. در این افراد قسمتی از سیستم عصبی که وظیفه خبررسانی به مغز هنگام پرشدن مثانه، را دارد، دچار اختلال شده‌است در نتیجه با افزایش اندازه و ظرفیت مثانه روبرو خواهیم شد. زمانی که فشار ادرار در مثانه به اندازه‌ای برسد که ماهیچه‌های دریچه خروجی ادرار توانایی غلبه بر آن را نداشته باشد، ادرار شروع به ریزش می‌کند. در این نوع اختلال مثانه نیز مانند مثانه انقباضی، مثانه بطور کامل تخلیه نمی‌گردد.

این مثانه ها از نظر عملکرد مختل هستند . یعنی اینکه یا مثانه دارد خوبخود منقبض میشود یا مثانه هایی که فشارشان بالا است یا مثانه هایی که خوب حجم نمی گیرند و باز نمیشوند ما . به این ها مثانه های اسپاستیس یا مثانه ها با فشار بالا می گوییم . مثانه هایی که خوب منقبض نمیشوند .مثانه ی عصبی همیشه بدنبال یک بیماری زمینه ای هستند و در بیشتر مواقع هم علت آن مشخص نیست . مثانه های بیش فعال مثانه هایی هستند که انقباضات مهار نشده دارند و مثانه خودبخود منقبض میشود . مشخصات بالینی اینها تکرر های اداری مزمن و دفع ناگهانی ادرار است که بصورت اورژانس به کمک بیمار می آید و بیمار باید سریع خودش را به دستشویی برساند ، دفع ادرار با حجم کم و دفات زیاد است . فکر بیمار بیشتر روی دستشویی رفتن و تخلیه ی ادرار است . این افراد واقعا نمی توانند بیرون بروند و مسافرت های طولانی نمی توانند بروند زیرا احساس وابستگی به دستشویی دارند . هر کسی که اختلال تخلیه ی ادراری مزمن دارد ، از او نوار مثانه گرفته میشود و سرعت پرش ادرار ، ادرار باقی مانده ، سالم بودن حس مثانه ، سالم بودن حجم مثانه ، قابلیت کش آمدن مثانه و سالم بودن موتور مثانه با نوار مثانه بدست می آید . پزشک با این تنوار مشکل بیمار را تشخیص میدهد . خیلی از بیماران با دارهای متعددی که می خورند هنوز خوب نشده اند زیرا هنوز مشک شان مسخص نشده است . امروز تشخیص اختلالات ادراری مزمن با نوار مثانه یا تست

 

منبع : کتاب راهنمای پزشکی خانواده- بیماری های کلیه و مجاری ادرار

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان