درمان گیاهی ادرار خونی : گیاهان و درمان عفونت های ادراری

درمان گیاهی ادرار خونی

عفونت ادراری به بیماری گفته می‌شود که باکتری‌ها داخل ادرار شما وارد شده و تا مثانه حرکت می‌کنند. اگر مشکوک به عفونت ادراری  هستید، لازم است در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید تا تشخیص دقیق انجام شود و درمان مناسب و به موقع انجام گیرد. درمان سریع این بیماری برای جلوگیری از بروز عفونت کلیه و سایر عوارض احتمالی (مانند سپسیس) از اهمیت بالایی برخوردار است.

استفاده از گیاهان دارویی و درمان گیاهی یکی از راه های درمان ادرار خونی است که حتما باید تحت نظر متخصص انجام شود.

مجاری ادراری چگونه کار می‌کنند؟


نقش مجاری ادراری تهیه و ذخیره ادرار است. ادرار مواد زائد بدن شماست. ادرار در کلیه‌ها ساخته شده و از طریق مجاری ادراری به مثانه می‌رود. مثانه ادرار را تا زمان خالی شدن به واسطه ادرار کردن و از طریق مجرای ادراری (لوله‌ای که مثانه را به بیرون از بدن می‌رساند) خالی می‌کند. باز شدن مجرای ادرار در انتهای آلت تناسلی مردانه و بالاتر از دهانه واژن در خانم هاست.

کلیه‌ها یک جفت اندام لوبیایی شکل هستند که به اندازه مشت دست شما هستند و مواد زائد مایع را از خون فیلتر می‌کنند و آن را به صورت ادرار از بدن خارج می‌کنند. کلیه‌ها سطح بسیاری از مواد شیمیایی موجود در بدن (سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و غیره) را متعادل می‌کنند و میزان اسیدیته خون را بررسی می‌کنند. هورمون‌های خاصی نیز در کلیه‌ها ایجاد می‌شوند. این هورمون‌ها به کنترل فشار خون، تقویت تولید گلبول‌های قرمز و به ایجاد استخوان‌های قوی کمک می‌کنند.

در ادرار معمولی هیچ باکتری وجود ندارد و جریان یک طرفه آن به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. اما هنوز هم باکتری‌ها ممکن است از طریق مجرای ادرار وارد ادرار شده و به سمت مثانه حرکت کنند.

علت عفونت ادراری


علت عفونت ادراری

تعداد زیادی از باکتری‌ها در ناحیه اطراف واژن و روده بزرگ و همچنین بر روی پوست شما زندگی می‌کنند. باکتری‌ها ممکن است از مجرای ادرار وارد ادرار شده و سپس وارد مثانه شوند. آن‌ها حتی ممکن است به کلیه انتقال پیدا کنند. اما مهم نیست که آن‌ها تا چه حد پیش می‌روند، باکتری‌های موجود در مجاری ادراری می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند.

درست همانطور که برخی از افراد مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستند، برخی از افراد نیز مستعد ابتلا به عفونت ادراری  هستند. زنان بیشتر از مردان به دلیل داشتن مجارای ادرار کوتاهتر، دچار عفونت ادراری  می‌شوند، بنابراین باکتری‌ها برای رسیدن به مثانه مسافت کمتری در پیش دارند.

برخی از عواملی که می‌توانند احتمال عفونت ادراری شما را افزایش دهند عبارتند از:

عوامل بدنی

در زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند، تغییراتی در لایه خارجی ژن ایجاد شده و محافظتی را که استروژن ایجاد می‌کند از دست می‌دهند، این امر احتمال ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می‌دهد. بعضی از خانم‌ها از نظر ژنتیکی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند و مجاری ادراری دارند که چسبیدن باکتری‌ها به آنها آسان‌تر است. مقاربت جنسی همچنین می‌تواند تاثیر بالایی در ابتلا به عفونت ادراری شما داشته باشد.

پیشگیری از بارداری

زنانی که از دیافراگم استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از اشکال دیگر پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، خطر بیشتری در زمینه ابتلا به عفونت ادراری دارند. همچنین استفاده از کاندوم با کف اسپرم کش خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنان را افزایش می‌دهد.

آناتومی غیر طبیعی

اگر مجاری ادراری شما ناهنجاری داشته باشد یا اخیراً دستگاهی (مانند لوله‌ای برای بیرون کشیدن مایعات از بدن) در آن قرار داده شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت ادراری  در شما بیشتر می‌شود. اگر به دلیل نوعی انسداد قادر به ادرار کردن به شکل عادی نیستید، احتمال عفونت ادراری نیز بیشتر خواهد شد.

ناهنجاری‌های آناتومیک در مجاری ادراری نیز ممکن است منجر به عفونت ادراری‌شود. این ناهنجاری‌ها اغلب در کودکان در سنین پایین مشاهده می‌شود اما در بزرگسالان هم مشاهده می‌شود. ممکن است برخی ناهنجاری‌های ساختاری وجود داشته باشد، از جمله حوضچه‌هایی به نام دیورتیکول، که باکتری‌هایی که در مثانه یا مجرای ادرار و یا حتی بخش‌هایی مانند مثانه بزرگ شده وجود دارند، سبب شوند که بدن قادر به تخلیه تمام ادرار از مثانه نباشد.

سیستم ایمنی

مسائلی مانند دیابت (قند خون بالا) همچنین افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت ادراری قرار می‌دهد زیرا بدن قادر به مقابله با میکروب‌ها نیست.

نشانه‌های عفونت اداری


هنگامی که به عفونت ادراری مبتلا هستید، مثانه و مجرای ادراری درست مانند گلو در هنگام سرماخوردگی، قرمز و تحریک می‌شود. سوزش می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه تحتانی لگن و حتی کمر شود و معمولاً باعث می‌شود که درد بیشتری در هنگام دفع ادرار احساس کنید. سوزش یا درد هنگام ادرار شایعترین علامت آن است. حتی ممکن است احساس نیاز شدیدی به ادرار کردن داشته باشید اما فقط چند قطره ادرار می‌کنید. این امر به این دلیل است که مثانه تحریک شده و باعث می‌شود احساس کنید که مجبور به ادرار کردن هستید، حتی اگر در مثانه تان ادرار زیادی نداشته باشید. در بعضی مواقع، ممکن است قدرت کنترل ادرار را از دست بدهید. همچنین ممکن است متوجه شوید که ادرار شما بوی بدی دارد و کدر است.

عفونت‌های کلیوی اغلب باعث ایجاد تب و کمر درد در یک طرف یا هر دو طرف می‌شود. عفونت کلیه نیز ممکن است اغلب باعث تهوع و استفراغ شود. این عفونت‌ها باید به یکباره درمان شوند زیرا یک عفونت کلیوی می‌تواند به جریان خون سرایت کند و یک مشکل بهداشتی تهدید کننده زندگی ایجاد کند.

تشخیص


تشخیص عفونت ادراری

اگر نگران عفونت ادراری هستید، پس باید با پزشک خود صحبت کنید. عفونت ادراری را می‌توان با آزمایش نمونه ادرار تشخیص داد. ادرار زیر میکروسکوپ برای بررسی وجود باکتری‌ها یا گلبول‌های سفید خون که از علائم عفونت هستند، معاینه می‌شود. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش کشت ادرار انجام دهد. این تستی است باکتری‌ها و مخمرها را در ادرار شناسایی می‌کند که ممکن است باعث عفونت ادراری شوند.

اگر خون در ادرار خود مشاهده کرده‌اید، باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. وجود خون در ادرار ممکن است به دلیل عفونت ادراری ایجاد شود اما ممکن است یکی دیگر از مشکلات دستگاه ادراری باشد.

اگر دچار تب و علائم عفونت ادراری یا علائمی هستید که علی‌رغم درمان از بین نمی‌روند، باید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرید. برای بررسی مجاری ادراری ممکن است شما نیاز به آزمایش‌های دیگری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن داشته باشید.

درمان گیاهی عفونت ادراری


گیاه کاسنی برطرف کننده عفونت های ادراری و درمان عفونت های موضعی پوست است. دکتر علی بابایی عضو مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: عصاره الکی ریشه کاسنی باعث کاهش تعداد و دامنه ضربان قلب می شود واثر داروکیتیدین روی قلب را تقویت می نماید.

ریشه کاسنی به عنوان مدر، تب بر ، اشتهاآور، و صفر ا آور به کار می رود.

مقدار مصرف ریشه کاسنی2 تا 4 گرم به صورت دم کرده یا جوشانده است. گل کاسنی هم مثل ریشه آن مقدار کمی صمغ و موسیلاژ دارد که میزان این مواد در گل از ریشه بیشتر است. عصاره الکل گیاه کاسنی دارای اثر ضد التهابی است ولی در طب سنتی گل گیاه به عنوان ملین و افزاینده صفرا به کار می رود.
عصاره الکل گیاه کاسنی همین طور به عنوان مقوی کبد، تب بر، معرق، صفرآور، هم به کار رفته است. این گیاه دارای اثراشتها آور و رفع کننده توبیخ های صفرا و تب بر در طب سنتی است.
گیاه کاسنی در اغلب مناطق ایران به ویژه در نواحی کوهستانی وجود دارد.

***خواص سرکه سیب***

شستشو با سرکه سیب برای رفع ترشحات زنانه و درمان قارچ و عفونت مجاری ادرار دختران و عفونت واژن خانم ها موثر است تقویت سیستم ایمنی بدن – برای دیابت – تقویت اعصاب – پاکسازی کبد – تقویت حافظه – آنتی بیوتیک قوی – رقیق کننده خون – شفافیت پوست – ضد قارچ و ضد شوره سر – نشاط آور و رفع خستگی مزمن
کلسترول مضر خون (ال دی ال) را که عامل رسوب در رگهای خونی میشود را برطرف میکند و چربی مفید خون (اچ دی ال) را افزایش میدهد _ آرامبخش و از بی خوابی جلوگیری میکند – ترکیب سرکه سیب + عسل طبیعی صبح ناشتا چربی سوز بوده و چاقی و اضافه وزن را از بین می رود
جریان گردش خون را در بدن آسان میکند از عفونت خون جلوگیری کرده که باعث میشود روند پیری را کند و از پیری زودرس جلوگیری میکند
در دفع سموم کبد و از تکثیر باکتریها و عفونت روده جلوگیری میکند
اسیداوریک اضافی خون را دفع میکند و در درمان بیماری نقرس و رماتیسم موثر است
به علت رقیق کردن خون از سکته های قلبی و مغزی جلوگیری میکند
سرکه سیب طبیعی ادرار اسیدی یا قلیا یی را متعادل کرده و کار کلیه ها و مثانه و مجاری ادرار را بهبود میبخشد
در خونریزی های شدید دوران قاعدگی سرکه سیب از خونریزی شدید جلوگیری کرده و زمان انعقاد خون را کوتاه می کند. روزانه شربت سرکه سیب و عسل را در این دوران (از 4 روز قبل از قاعدگی) بنوشید
30 دقیقه قبل از غذا سرکه سیب با سالاد میل کنید
به علت پاکسازی سموم از بدن باعث شفافیت پوست و زیبایی چهره میشود
به علت داشتن آنتی بیوتیک مصرف آن با عسل باعث درمان گلودرد و عفونت گلو میشود
مادرانی که در دوران بارداری شربت عسل وسرکه مصرف میکنند فرزندانی قوی با دندان و ناخنهایی محکم و موهایی پرپشت و زیبا خواهند داشت
برای درمان نفخ شکم 30 دقیقه قبل از غذا با عسل آهسته میل شود
به جای دئودورانت از سرکه سیب استفاده شود
ماساژ دادن مو با سرکه سیب جلوگیری از شوره سر میشود
ترکیب سرکه سیب و عسل جلوگیری از سرفه های خشک میکند
مصرف روزانه چند نوبت سرکه سیب و آب برای رفع جرمهای دندان به صورت مسواک زدن موثر است
مخلوط سرکه سیب + زنجبیل + عسل برای پیشگیری و درمان ضعف حافظه موثر است.

خواص گزنه


گزنه

گزنه گیاهی است كه از دوران ماقبل تاریخ نیز وجود داشته و مردم آن زمان از آن برای تغذیه استفاده می كردند و از خواص درمانی آن اطلاع داشته اند .جالینوس حكیم كه در قرن دوم میلادی زندگی می كرده آنرا برای رفع سرماخوردگی و بیماری دستگاه تنفسی بكار می برده است .گزنه گیاهی است علفی و چند ساله كه ساقه آن چهار گوش بوده و بطور قائم تا ارتفاع یك متر بالا می رو د. این گیاه در خرابه ها ،‌باغها و نقاط مرطوب كه چهارپایان از آن عبور می كنند بحالت خودرو می روی ریشه این گیاه خزنده بوده و در ناحیه ای كه سبز می شود كم كم تمام منطقه را فرا می گیرد . ساقه این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی شكل پوشانده كه در صورت لمس كردن ساقه بدست می چسبد و پوست را می گزد كه تولید خارش و سوزش می كند و شاید بهمین دلیل آنرا گزنه نامیده اند .تخم آن نرم ، ریز و تیره رنگ و مانند تخم كتان است قسمت مورد استفاده این گیاه برگهای تازه ، ریشه ف شیره و دانه آن است .

تركیبات شیمیایی:

گزنه دارای تانن ، لسیتین ،‌اسید فورمیك ، نیترات پتاسیم و كلسیم ، تركیبات آهن درد ، ویتامین C و نوعی گلوكوزید است كه پوست را قرمز می كند از سرشاخه های این گیاه ماده قرمز رنگی بنام اورتی سین استخراج می شود .

خواص داروئی:

گزنه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است

1) گزنه مو را تقویت كرده و از ریزش موی سر جلوگیری می كند ، حتی در بعضی از مورد موی سر دوباره می روید . برای استفاده از این خاصیت 6 گرم سر شاخه ها و برگها و ریشه گزنه را بتنهایی و یا با 30 گرم چای كوهی در یك لیتر آبجوش ریخته و آنقدر بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد . شبها مقدری از این مایع را به سر بمالید و صبح بشوئید .

2)برای برق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوی سر موها را با چای گزنه ماساژ دهید . بدین منظور یك قاشق چایخوری  برگ گزنه خشك را در یك لیوان آب جوش ریخته و مدت نیمساعت بگذارید بماند . ماساژ دادن با این چای ، شوره سر را برطرف می كند.

3)دستگاه هاضمه را تقویت می كند

4)حجم ادرار را زیاد می كند

5)برای درمان بیماری قند مفید است بدین منظور یك فنجان چای گزنه را سه بار در رو.ز میل كنید

6)ترشح شیر را در زنان شیدره زیاد می كند

7)اخلاط خونی را برطرف می كند

8)بیماریهای پوستی را برطرف می كند

9)برای باز كردن عادت ماهیانه از دانه گزنه استفاده كنید

10)در درمان كم خونی موثر است و تعداد گلبولهای قرمز را زیاد می كند

11) درصورت  وجود خون در ادرار گزنه آنرا برطرف می كند

12)گزنه عرق آور است

13)پاك كننده اخلاط سینه ، ریه و معده است

14)نیروی جنسی را تقویت می كند

15)گرفتیگ های كبدی را رفع می كند

16)برای از بین بردن زگیل ، ضماد برگهای تازه آنرا روی زگیل بمالید .

17)برای پاك كردن مثانه ، رفع عفونت مثانه و درمان سنگ مثانه برگ گزنه را همراه با ریشه شیرین بیان دم كنید و بنوشید

18)برای التیام زخم ها و زخم های سرطانی از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده كنید

19)برای برطرف كردن كهیر از جوشانده گزنه بمقدر سر فنجام در روز بنوشید

20)درد نقرس را كاهش می دهد

21)برای برطرف كردن ناراحتی های زنانه قبل از عادت ماهیانه از چای گزنه استفاده كنید

22)ناراحتی های كلیه را برطرف می كند

23)ضماد آن درد عضلانی را برطرف می كند

24)كرم معده و روده را می كشد

25)درمان كننده بواسیر است

26)برای برطرف كردن درد رماتیسم ، برگهای تازه آنرا روی پوست بمالید .

 طرز استفاده:

1- دم كرده گزنه : مقدر 40 گرم برگ گزنه را در یك لیتر آبجوش ریخته و بمدت 10 دقیقه دم كنید . مقدر مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذاست .

2- جوشانده گزنه : مقدر 30 گرم گزنه را در یك لیتر آب ریخته و بمدت 10 دقیقه آنرا بجوشانید . این جوشانده برای تصفیه خون مفید است . مقدر مصرف آن یك فنجان بین غذاها در روز است .

3-تنطور گزنه :‌یك قسمت برگ گزنه را با پنج قسمت الكل 50 درجه طبی مخلوط كرده و در داخل شیشه در بسته بریزید و بمدت 15 روز هر روز آنرا تكان دهید بعد از اینمدت آنرا صاف كرده و در شیشه دربسته نگاهدری كنید . مقدر مصرف آن 15-10 قطره سه بار در روز می باشد .

 مضرات :

گزنه اگر بیش از حد استفاده شود ممكن است برای روده ها و كلیه ها مضر باشد بنابراین بهتر است با صمغ عربی و كتیرا خورده شود

مقدر مصرف بیش از 10 گرم در روز ممكن است باعث بند آمدن ادرار شود . زنان باردار و كودكان باید از مصرف آن خورددی كنند.

خواص دارچین و عسل

مخلوط عسل و دارچین درمان کننده بسیاری از بیماری ها در زمان قدیم و حال می باشد.

امروزه دانشمندان بر این عقیده هستند که عسل با وجودی که شیرین است، اما اگر در مقدار معین مصرف شود حتی برای بیماران دیابتی هم مضر نمی باشد.

مجله معروفی در کانادا به نام Weekly World تعداد 95 نوع بیماری که توسط عسل و دارچین درمان شده اند را نام برده است.

در این مقاله با عسل و دارچین، درمان کننده بسیاری از بیماری ها آشنا می شویم.

عفونت مثانه


– 2 قاشق غذاخوری عسل به همراه با 1 قاشق چای خوری پودر دارچین را در 1 لیوان آب گرم حل کرده و آن را بنوشید. این روش باعث می شود که میکروب های مثانه را از بین برود.

ناباروری


– مردان 2 قاشق غذاخوری عسل را قبل از خواب میل کنند تا این مشکل برطرف شود.

– زنان می توانند از پودر دارچین برای باردار شدن استفاده کنند.

زنان نابارور مقداری پودر دارچین را با 2/1قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و آن را به طور مرتب در روز روی لثه یا دهان خود قرار دهند. این کار باعث می شود که مخلوط حاصل از طریق بزاق وارد بدن شود.

– در مریلند (شهری در آمریکا) برای مدت 14 سال هیچ نوزادی متولد نمی شد. تا اینکه زنان و مردان شروع به خوردن عسل و دارچین کردند و بعد از مدت کوتاهی زنان باردار شدند.

-ورم مفاصل
-جلوگیری از ریزش مو
-درد دندان
– 5 کلسترول
– سرماخوردگی
-معده درد
-بیماری قلبی
-بهبود سیستم ایمنی
-سوء هاضمه
-آنفلوآنزا
-افزایش طول عمر
-تاول
-عفونت پوستی
-کاهش وزن
-سرطان
-گرسنگی
-تنفس بد
-کم شنوایی

این مطالب خواص بسیار کمی از دو ماده غذایی طبیعی، عسل و دارچین بود. با توجه به اینکه این دو غذای طبیعی در سرتاسر دنیا یافت می شود، پس بهتر است از آنها استفاده کنیم تا سلامتی خود را تضمین نماییم.

آیا درمان گیاهی تنها راه درمان ادرار خونی است؟


آیا درمان گیاهی تنها راه درمان ادرار خونی است؟

دو نوع عفونت ادراری وجود دارد: ساده و پیچیده. عفونت‌های ادراری ساده عفونت‌هایی هستند که در افراد سالم با دستگاه ادراری طبیعی اتفاق می‌افتد.

عفونت ادراری پیچیده در دستگاه ادراری غیر طبیعی یا هنگامی که باکتری‌های ایجاد کننده عفونت توسط اغلب آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان نیستند اتفاق می‌افتد. اکثر زنان دارای عفونت ادراری ساده هستند، در حالی که عفونت ادراری در مردان و کودکان باید به همین اندازه پیچیده تصور می‌شود.

عفونت ادراری  ساده

یک عفونت ادراری ساده با یک دوره کوتاه مصرف داروهای آنتی بیوتیکی قابل درمان است. مصرف یک دوره کوتاه مدت و 3 روزه از یک آنتی بیوتیک مناسب، اغلب عفونت ادراری  بدون عارضه را درمان می‌کند. با این حال، ممکن است برخی از عفونت‌ها نیاز به درمان طولانی‌تری داشته باشند. درد و تمایل به ادرار کردن اغلب بعد از چند دوز از بین می‌رود، اما هنوز هم باید تمام دوره آنتی بیوتیک را طی کنید تا اطمینان حاصل شود که عفونت ادراری به طور کامل درمان می‌شود، حتی اگر احساس بهتری داشته باشید. اگر عفونت ادراری به طور کامل درمان نشود، اغلب می‌تواند مجددا عود کند. همچنین باید مایعات زیادی بنوشید، خصوصاً در زمان عفونت ادراری.

در زنان یائسه مبتلا به عفونت ادراری ممکن است با جایگزینی موضعی (واژینال) هورمون با استروژن به درمان عفونت ادراری کمک شود. از آنجا که برخی از بیماران ممکن است مشکلات بهداشتی دیگری داشته باشند که استفاده از استروژن را برای آنها غیر ممکن می‌کند، بنابراین باید قبل از شروع هرگونه درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

عفونت ادراری  پیچیده

اگر عفونت ادراری پیچیده است، پس آنتی بیوتیک‌ها برای دوره طولانی تری داده می‌شوند. بعضی اوقات ممکن است درمان آنتی بیوتیکی به صورت داخل وریدی (در بیمارستان) انجام شود. پس از مدت کوتاهی از مصرف آنتی بیوتیک‌های داخل وریدی، آنتی بیوتیک‌های خوراکی تجویز شوند. عفونت‌های کلیوی اغلب به عنوان یک عفونت ادراری پیچیده در نظر گرفته می‌شوند.

بعد از درمان


علائم عفونت ادراری اغلب در طی چند روز پس از مصرف آنتی بیوتیک بهبود می‌یابد. تا زمانی که تمام علائم عفونت ادراری  بعد از اتمام دوره آنتی بیوتیک برطرف شود، شما نیازی به کشت ادرار دیگری ندارید تا ثابت شود که عفونت از بین رفته است.

بسته به شرایط، در صورت وجود عفونت ادراری پیچیده، ممکن است به کشت نمونه ادرار نیاز داشته باشید تا نشان دهد عفونت ادراری  کاملاً از بین رفته است. اگر علائم شما حتی بعد از مصرف آنتی بیوتیک‌ها برطرف نشوند، ممکن است شما به یک دوره طولانی‌تر مصرف آنتی بیوتیک، یک آنتی بیوتیک متفاوت یا روش متفاوت مصرف آن نیاز داشته باشید.

بین 20 تا 40 درصد از زنانی که عفونت ادراری دارند، نیاز به درمان بیشتری دارند. در درجه اول مردان کمتر دچار عفونت ادراری می‌شوند. اما در صورت ابتلا به این بیماری، احتمال دیگری وجود دارد که باکتری‌ها در پروستات پنهان می‌شوند.

اگر اغلب دچار عفونت ادراری می‌شوید (3 بار یا بیشتر در سال)، پس باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است بخواهد آزمایش‌های بیشتری را انجام دهد (مانند بررسی خالی بودن مثانه) تا دریابد که علت اصلی این عارضه در چیست. اگر همچنان به عفونت ادراری مبتلا هستید، گذراندن یک دوره طولانی‌تر مصرف آنتی بیوتیک با دوز کم یا مصرف آنتی بیوتیک بعد از رابطه جنسی ممکن است کمک کننده باشد. روش‌های تست خانگی نیز وجود دارد که پزشک شما ممکن است تجویز کند تا به شما امکان دهد عفونت ادراری خود را در خانه تشخیص داده و درمان کنید.

پرسش و پاسخ


اگر باردار باشم چه می‌شود؟

اگر باردار هستید و علائم عفونت ادراری دارید، باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. عفونت ادراری در دوران بارداری اگر به سرعت و به درستی با آنها برخورد نشود می‌تواند مادر و نوزاد را در معرض خطر قرار دهد.

چه موقع باید نگران شوم؟

اگر در حال درمان برای عفونت ادراری هستید و بهبود نمی‌یابید، یا علائم عفونت ادراری همراه با معده درد، یا تب و لرز دارید باید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر در ادرار خود خون مشاهده کردید، باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا عفونت ادراری باعث آسیب به کلیه‌ها می‌شود؟

اگر عفونت ادراری زودهنگام درمان شود، احتمالاً تأثیر مخربی بر روی دستگاه ادراری شما نخواهد داشت. اما اگر عفونت ادراری به سرعت درمان نشوند و تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند آسیب زننده باشد.

آیا می‌توان از عفونت ادراری جلوگیری کرد؟

مراحلی وجود دارد که زنان می‌توانند برای جلوگیری از عفونت ادراری استفاده کنند:

  • برخی از روش‌های پیشگیری از بارداری، مانند کف اسپرم کش و دیافراگم، شناخته شده است که خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنان را افزایش می‌دهد. در مورد انواع روش‌های پیشگیری از بارداری با پزشک خود مشورت کنید.
  • مایعات زیادی بنوشید (تقریباً 2 لیتر در روز) برای هیدراته نگه داشتن خود.
  • در صورت لزوم ادرار کردن را به تعویق نیندازید و برای پایان دادن به آن عجله نکنید. نگه داشتن ادرار و عدم تخلیه کامل مثانه می‌تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد.
  • آبمیوه یا قرص زغال اخته ممکن است به جلوگیری از عفونت ادراری کمک کند.

 منبع : غذا وسلامت و دانستنی‌های گیاهان دارویی

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان