خارج كردن استنت حالب

[sbu_post_image]

خارج كردن استنت داخلي حالب از طريق معاينه مهبلي

كسب مهارت‌هاي دستي كه در شرايط ويژه و محرومیت از امکانات بتواند جايگزين تجهيزات آندوسکوپیک اتاق عمل گردد هم براي يك ارولوژيست و هم براي بيمار او سودمند است. هدف از مطالعه حاضر گزارش يك روش عملی ساده براي خارج كردن استنت داخلي حالب به كمك معاينه مهبلي، در برخي بيماران زن و در شرایط ویژه است.

در 6 ماه اول سال 1384، تعداد 34 بيمار (37 حالب) دارای استنت داخلي حالب، به طور اتفاقي در اين مطالعه کارآزمایی بالینی آينده نگر شرکت داده شدند. تكنيك با بي حسي موضعی (مگر در بيماران نیازمند به بيهوشي به دلايل ديگر) پس از موافقت و رضایت شفاهی بیمار انجام می شد.
بيمار با مثانه نيمه پر در وضعيت ليتوتومي قرار گرفته، دستگاه تناسلي او از نظر وجود پاتولوژي احتمالي (واژنيت آتروفيك، پرولاپس و …) معاينه مي گرديد. سپس با دست چپ معاينه مهبلي صورت مي گرفت و در مجاورت ديواره قدامي مهبل و تريگون، حالب حاوي كاتتر لمس می گردید. آن گاه با دست راست و با يك پنس با سر منحني (راموئل)، 6-5 سانتيمتر وارد پيشابراه شده، پس از گرفتن كاتتر و حس قوام پلاستيكي آن در دهانه راموئل، به آرامي آن را خارج مي‌کردیم.

اين روش در اولين گروه بيماران در 27 مورد از 37 (73%) مورد موفقيت آميز بوده و عارضه مهمی براي بيماران نداشته است.

در شرايطي كه سيستوسكوپ در دسترس نيست، می‌توان خارج كردن كاتتر حالب با راهنمايي معاينه مهبلي را در برخي زنان مسن انجام داد. بهترين نتايج زماني حاصل مي گردد كه مثانه نيمه پر و بيمار دارای واژینيت آتروفيك و فاقد سيستوسل باشد

منبع : jims

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان