سنگ کلیه چیست

سنگ کلیه

اگر شما داراری سنگ کلیه هستید اطلاعاتی که ما در اختیارشما قرار می دهیم در بهبود بیماریتان موثر خواهد بود
چه موقع به پزشک مراجعه کنید؟
در صورتیکه هر یک از علامات زیر را داشته باشید نیاز به مراقبت پزشکی دارید:
درد شدید و طول کشیده در پهلو و پشت«
خون در ادرار«
تب و لرز«
استفراغ«
بوی بد ادراری یا ادرار کدر«
احساس سوزش در هنگام ادرار کردن«

سنگ کلیه چیست؟
یک سنگ کلیه ، یک تکه جامد است که از مواد داخل ادرار تشکیل می شود. سنگ کلیه می تواند داخل کلیه مستقر شود یا شکسته شود و وارد مجاری ادراری شود.
سنگ کوچک کلیه معمولاً می تواند بدون درد زیادی دفع شود ولی سنگهای بزرگتر در حالب ، مثانه و یا پیشابراه گیر می کند و ممکن است جلوی جریان ادرار را بگیرند و درد زیادی را ایجاد کنند.

چند نوع سنگ کلیه وجود دارد؟
پزشکان 4 نوع اصلی سنگ کلیه را تشخیص داده اند که شامل زیر است:
* شایع ترین نوع سنگ ، سنگ های کلسیمی هستند. کلسیم قسمتی از رژیم غذایی ماست. کلسیمی که توسط استخوان و یا عضله استفاده نشود وارد کلیه می شود و در بیشتر افراد این کلسیم ازطریق ادرار خارج می شود در بیمارانی که سنگ کلیه دارند کلسیم را در کلیه هایشان نگه میدارند . این کلسیم می تواند با مواد دیگری نیز ترکیب شود که شایع ترین سنگ کلسیمی ترکیبی ، سنگ کلسیمی اگزالاتی است.
**سنگ استرووایت:این سنگ ها معمولاً به دنبال عفونت در سیستم ادراری شکل می گیرند این سنگ ها در ساختار خود منیزیم معدنی و محصولات آمونیوم را دارند.
***سنگ اسید اوریک:این سنگ ها وقتی تشکیل می شوند که اسیدیته ادرار زیاد می شود . در افرادی که سابقه سنگ اسید اوریک دارند باید مصرف گوشت قرمز در این افراد محدود شود .
****سنگ سیستین :سنگ های سیستین نادر هستند سیستین در تشکیل ساختار عضله ، عصب و سایر قسمت های بدن شرکت دارد. بیشتر بیماریهایی که موجب ساخت سنگ سیستئی می شوند ارثی می باشند.

چه راههایی برای درمان سنگ کلیه وجود دارد؟
در گذشته تنها راه برای درمان سنگ کلیه، روش جراحی بوده است ولی امروزه پزشکان از راه حل های دیگری برای درمان استفاده می کنند.
امواج شوک:
در این روش پزشکان از دستگاهی استفاده می کنند که بطور مستقیم امواج شوکی را به سمت سنگ کلیه می فرستند این امواج یک سنگ بزرگ را به تکههای کوچکتر که قابلیت عبور از سیستم ادراری را دارد تبدیل می کند.

جراحی از طریق تونل پوستی :
در این روش پزشک یک برش کوچک در قسمت پشت ایجاد می کند و از طریق تونلی از پوست به سنگ کلیه می رسد بوسیله ابزار ویژه ای داخل تونل می رود سنگ را خارج می کند . اسم تکنیکی برای این روش percutaneous nephrolithomy می باشد .

اورتروسکوپ:
اورتروسکوپ به صورت سیم بلندی می ماند که پزشک از طریق پیشابراه آنرا وارد مثانه می کند و بعد وارد حالب می نماید.
اورتروسکوپ دارای دوربینی می باشد که به پزشک اجازه می دهد که سنگ داخل حالب را ببیند تا با ابزار ویژه ای سنگ را خارج نمایند.

چگونه می توانید متوجه شوید که سنگ کلیه تان از چه نوع است؟
بهترین روش برای تعیین سنگ کلیه ، آزمایش روی سنگ دفعی می باشد وقتی متوجه شدید که سنگ را می خواهید دفع کنید سعی کنید آنرا گرفته و برای آزمایش ارسال کنید.
همچنین پزشکان از نمونه خون و یا ادرار 24 ساعته برای تعیین نوع سنگ استفاده می کنند.

چه کارهایی می توان انجام داد که از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری کرد؟

  1. نوشیدن 12 لیوان آب در روز: نوشید ن آب به شما کمک می کند تا موادی که در تشکیل سنگ شرکت دارند از کلیه های شما از طریق ادرار خارج شود.
  2. نوشیدن نوشابه زنجبیلی ، نوشابه لیمویی، و آب میوه مثل پرتقال ، اما آب بهترین نوشیدنی است.
  3. محدود کردن نوشیدن قهوه و چای و نوشابه به 1-2 فنجان در روز زیرا کافئین موجب از دست رفتن آب بدن می شود.
  4. کاهش مصرف اگزالات در مورد سنگ های اگزالاتی (کاهش مصرف اسفناج، شکلات ، جغندر و ریواس)
  5. رژیم غذایی با محدودیت مصرف پروتین ،نیتروژن وسدیم

 منبع: unrc

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان