التهاب مجرای خروج ادرار(پیشابراه )

التهاب مجرای خروج ادرار

 التهاب مجرای خروج ادرار یا التهاب مجرای پیشابراه (Urethritis) عبارتست از التهاب لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند.

 داشتن درد به هنگام خروج ادرار، علامت اصلی التهاب مجرای پیشابراه است. این التهاب معمولا در اثر عفونت باکتریایی رخ می دهد و توسط آنتی بیوتیک ها درمان می شود. علل التهاب مجرای پیشابراه بیشترین علت بروز التهاب در مجرای پیشابراه، عفونت باکتریایی است. این باکتری ها از پوست اطراف دهانه مجرای پیشابراه، وارد این مجرا می شوند.

باکتری هایی که معمولا باعث التهاب مجرای پیشابراه می شوند عبارتند از: – ای کلای یا اشرشیا کلی و سایر باکتری های موجود در مدفوع – باکتری گونوکوک که باعث بیماری سوزاک می شود که یکی از بیماری های مقاربتی (منتقله از راه تماس جنسی) است.

باکتری کلامیدیا که از راه تماس جنسی منتقل می شود و باعث بیماری کلامیدیا می شود. ویروس هرپس سیمپلکس نیز باعث التهاب مجرای پیشابراه می شود.

تریکوموناس نیز که یک ارگانیسم تک سلولی است و از راه تماس جنسی منتقل می شود، باعث التهاب مجرای پیشابراه می گردد.

بیماری های التهابی لگن در زنان و عفونت مجرای خروج منی در مردان باعث نازایی می شوند بیماری های مقاربتی مثل سوزاک و کلامیدیا معمولا در مجرای پیشابراه باقی می مانند، ولی ممکن است گاهی اوقات به دستگاه تولید مثلی زنان نیز راه پیدا کنند و باعث بروز بیماری های التهابی لگن شوند.

در مردان نیز گاهی اوقات بیماری های سوزاک و کلامیدیا باعث عفونت مجرای خروج منی می شوند. این مجرا در بیرون بیضه قرار دارد. بیماری های التهابی لگن در زنان و عفونت مجرای خروج منی در مردان باعث نازایی می شوند.

علائم التهاب مجرای پیشابراه

– مهم ترین علامت التهاب مجرای پیشابراه، درد موقع ادرار کردن است (دیس‌اوری). – تکرر ادرار یا نیاز فوری به دفع ادرار – شروع ادرار کردن به سختی – احساس خارش، درد و ناراحتی در مجرا، وقتی فرد ادرار نمی کند – احساس درد هنگام رابطه جنسی با همسر – ترشحات دهانه مجرای پیشابراه یا دهانه واژن – در مردان وجود خون در منی یا ادرار راه های تشخیص التهاب مجرای پیشابراه پزشک با بررسی وضعیت سلامتی شما و علائمی که دارید، می تواند التهاب مجرای پیشابراه را تشخیص دهد.

اگر هنگام دفع ادرار درد داشته باشید، پزشک احتمال وجود عفونت را در شما ارزیابی می کند. بر اساس نتایج آزمایشاتی که پزشک برای شما می نویسد، این التهاب با مصرف داروهای آنتی بیوتیک درمان می گردند.

 تشخیص التهاب مجرای پیشابراه :

 

– معاینه دستگاه تناسلی، شکم و مقعد بیمار توسط پزشک – آزمایش ادرار برای تشخیص باکتری مولد بیماری سوزاک، کلامیدیا و سایر باکتری ها – بررسی و آزمایش هر نوع ترشحی زیر میکروسکوپ –

اغلب اوقات آزمایش خون برای تشخیص التهاب مجرای پیشابراه لازم نیست، اما در برخی بررسی ها، این آزمایش نیز انجام می شود. درمان التهاب مجرای پیشابراه داروهای آنتی بیوتیک به طور کامل التهاب ناشی از باکتری ها را درمان می کنند. التهاب مجرای پیشابراه در اثر ویروس هرپس سیمپلکس با مصرف داروهای ضد ویروس درمان می شود.

علت التهاب مجرای پیشابراه

اغلب اوقات میکروب مولد بیماری به طور دقیق معلوم نمی شود، لذا پزشک یک یا چند داروی آنتی بیوتیک را برای درمان این التهاب به کار می روند، برای بیمار تجویز می کند.

منبع: تبیان 

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان