ارتباط زگیل تناسلی و سرطان

یکی از بیماری های شایع دستگاه تناسلی که بسیار سوال برانگیز است و بخشی از مراجعین به متخصص اورولوژی را تشکیل می دهد زگیل تناسلی یا ژنیتال وارت است. آیا اطلاعاتی در مورد این بیماری مقاربتی دارید؟ آیا درمانی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟ آیا ابتلا به زگیل تناسلی برابر با ابتلا به سرطان است؟

ما در این مقاله سعی داریم اطلاعات مفیدی در مورد زگیل تناسلی و ویروس HPV ارائه دهیم. در اینجا توضیحات آقای دکتر محسن وریانی اورولوژیست و متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص آندوسکوپی و لاپاراسکوپی را مشاهده می کنید.

زگیل تناسلی و ویروس HPV

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که بعد از برقراری رابطه جنسی از فرد آلوده به شریک جنسی منتقل می شود. بروز زگیل تناسلی ابتلا به ویروسی به نام HPV می باشد. زمانی که ویروس HPV وارد بدن شود و فردی را آلوده کند، بعد از چندین ماه از ابتلا ممکن است علائم و نشانه های بیرونی در سطح پوست در ناحیه دستگاه تناسلی فرد چه خانم و چه آقا آشکار شود.

HPV در حدود 200 نوع ژنوتایپ دارد. که ریسک ابتلا به سرطان در نوع 16 و 18 می باشد. این تایپ ویروس در آقایان منجر به بدخیمی و سرطان آلت تناسلی و در خانم ها منجر به سرطان دهانه رحم می شود.

در کشور ما، ابتلا به نوع 16 و 18 که فرد را مبتلا به سرطان می کند شایع نیست. در ایران اکثرا ابتلا به ویروس HPV نوع 6 و نوع 11 شایع است که خطر بدخیمی و سرطان ندارند.

 

زگیل تناسلی 1

 

علامت و نشانه ابتلا به زگیل تناسلی

معمولا ابتلا به این ویروس بدون علامت است. وقتی فرد به طور کامل آلوده شد بروز این بیماری به شکل زگیل تناسلی در آقایان 12 ماه و در خانم ها 6 ماه طول می کشد.

راه های پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، آموزش همگانی و تزریق واکسن می باشد. زمانی که فردی از واکسن گارداسیل استفاده می کند تا حدود 90% از ابتلا به بیماری و تا 80% از ابتلا به بدخیمی و سرطان پیشگیری می شود.

لازم است تا نکته را یادآوری کنیم که استفاده از واکسن گارداسیل هیچ عوارضی برای فرد به همراه نخواهد داشت. متاسفانه در بین مردم شایع شده است که استفاده از واکسن گارداسیل می تواند موجب عقیمی در فرد شود که این یک باور و تصور اشتباه است.

واکسن گارداسیل

واکسن های گارداسیل به دو دسته چهار ظرفیتی یا دو ظرفیتی تقسیم می شوند:

واکسن چهار ظرفیتی معمولا پیشگیری از ابتلا به ویروسHPV نوع 16، 18،6 و 11 را پوشش می دهد.

واکسن دو ظرفیتی پیشگیری از ابتلا به ویروسHPV نوع 16 و 18 را شامل می شود.

بهترین سن برای تزریق واکسن گارداسیل

یکی از سوالات متداول در میان عموم مردم سن مناسب برای تزریق واکسن گارداسیل است.

برای تزریق واکسن گارداسیل برای افراد 9 تا 14 سال تنها تزریق دو دور از واکسن برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی کافی است. یک دوز در ابتدا دریافت می شود و دوز دوم شش ماه بعد به فرد تزریق می شود.

در سنین بالا 15 سال لازم است تا سه دوز واکسن به فرد تزریق شود. اولین واکسن، دوز دوم یک ماه بعد و دوز سوم شش ماه بعد به فرد تزریق می شود.

در کشورهای اروپایی و امریکایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری این واکسن برای تمام افرادی که نه سال کامل دارند تزریق می شود. اما در ایران توصیه می شود تزریق واکسن برای پیشگیری از ابتلا در سن 15 سالگی صورت گیرد.

در خانم ها تزریق واکسن گارداسیل تا 45 سالگی موثر است، اما در آقایان حداکثر سن تزریق واکسن 26 سالگی می باشد.

 

گارداسیل

 

روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

استفاده از کاندوم ها و کاورها اگر چه برای پیشگیری می تواند نقش موثری داشته باشد اما اگر زگیل ها در ناحیه وجود داشته باشند که توسط کاندوم پوشیده نشود کاندوم نمی تواند نقش پیشگیری داشته باشد.

درمان زگیل تناسلی

درمان کرایوتراپی و فریز کردن یک درمان بسیار موثر می باشد. برای درمان قطعی تر می توانیم درمان ایمونوتراپی یا تقویت سیستم ایمنی انجام بدهیم.

زگیل تناسلی با درمان قطعی نیز ممکن است عود کند. به همین دلیل این نکته مهم را لازم است مطرح کنیم که ابتلا به ویروس HPV و زگیل تناسلی درمان قطعی ندارد. نقش پیشگیرانه واکسن گارداسیل نیز به همین دلیل است که از عود مکرر بیماری جلوگیری کند.

در صورتی که ضایعه گوشتی در ناحیه واژن وجود نداشته باشد نیازی به نمونه برداری وجود ندارد. بنابراین اگر ضایعه زگیل تناسلی توسط پزشک تشخیص داده شود معمولا نیازی به نمونه برداری نیست.

در خانم هایی که کمتر از سی سال سن دارند تنها انجام تست پاپ اسمیر دهانه رحم بدون تست زگیل تناسلی کافی است. اما در خانم ها بالا سی سال لازم است تست پاپ اسمیر در کنار تست زگیل تناسلی هر پنج سال یکبار صورت گیرد. همه افرادی که مبتلا به زگیل تناسلی هستند حتی خانم ها می توانند اقدام به بارداری نمایند و هیچ مانعی وجود ندارد.

نکات مهم زگیل تناسلی

کیت های تشخیصی برای نمونه برداری زگیل دستگاه تناسلی در همه آزمایشگاه ها معتبر نیست. و تنها در یک یا دو مرکزی که تحت نظر وزارت بهداشت است این کیت های تشخیصی قابل اعتبار و اعتنا می باشد.

ما معمولا بعد از تشخیص زگیل تناسلی نیازی به بیوپسی نداریم مگر اینکه فرد با عود مکرر و یا حتی بدتر شدن این بیماری در هنگام درمان به پزشک مراجعه کند. در این مرحله نیازمند بیوپسی و نمونه برداری از این ضایعات می باشد. میزان عود مجدد زگیل تناسلی در بیماران حدود 40% است.

به همین دلیل تزریق واکسن و ایمونوتراپی بسیار حائز اهمیت است. یکی از درمان هایی که ایمونوتراپی یا افزایش تقویت سیستم ایمنی برای این افراد استفاده می شود استفاده از داروی سلنیوم است. حتی اگر زگیل تناسلی به ظاهر از سطح پوست پاک شود اما این ویروس همچنان در لایه های زیرین پوست باقی می ماند.

شروع بیماری و آلودگی به ویروس HPV تا زمانی که تبدیل به سرطان و بدخیمی شود حدود ده سال به طول می انجامد. با توجه به اینکه سرایت به این ویروس از طریق تماس های جنسی و ناهنجاری های جنسی می باشد صدمه به سطح پوست که اکثرا به دلیل شیو کردن موهای زائد این ناحیه می باشد، خطر سرایت این ویروس را به فرد مقابل و پارتنر را بسیار زیاد می کند.

به طور خلاصه در مورد زگیل های تناسلی باید به این نکته اشاره کنیم که واکسن یک درمان پیشگیرانه کاملا ایمن برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری می شود تو تا حدود 90 % پیشگیری می کند. برای افراد زیر سی سال انجام تست پاپ اسمیر و تست زگیل تناسلی به صورت همزمان توصیه نمی شود.

در انتها

ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفید و جامعی را در مورد این ویروس و بیماری مقاربتی به شما ارائه کنیم. توصیه می شود در صورت بروز علائم و نشانه های زگیل تناسلی حتما به بهترین متخصص اورلوژی در تهران مراجعه کنید تا شدت عارضه بررسی شود و روند درمان را پیگیری کنید. تا رسیدن به شرایط مناسب مراحل درمانی را دنبال کنید.

در صورت درمان زگیل تناسلی مراجعه مجدد و چکاپ های دوره ای را جدی بگیرید تا از وضعیت و شرایط جسمی خود مطلع شوید.

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان