برداشتن پروستات بروش جراحي باز يا عمل پروستاتکتومي

برداشتن پروستات بروش جراحي باز يا عمل پروستاتکتومي
برداشتن پروستات بروش جراحي باز يا عمل پروستاتکتومي

پروستات يک غده کوچک در زير مثانه است که در تمام مردان وجود داشته و بعد از 50 سالگي بتدريج بزرگ مي شود و با فشار بر روي مجاري ادرار منجر به اشکال در دفع ادرار مي گردد. در صورتيکه اين عارضه شديد بوده و با دارو درمان نشود، پزشک اورولوژی پس از سونوگرافي و سيستوسکوپي اقدام به عمل جراحي باز پروستات مي نمايد که اين روش موثرتر از روش TURP (برش پروستات از طريق مجرا ) بوده و عوارض کمتري دارد.

قبل از عمل جراحي پروستاتکتومي

قبل از عمل بيمار توسط متخصص بيهوشي مشاوره مي گردد. به بيمار توصيه مي شود به منظور کاهش احتمال خونريزي طي 10 روز قبل عمل، از مصرف آسپرين و ساير داروهاي مسکن ضد التهاب ( مانند : ايبوپروفن و ايندومتاسين ) خودداري نمايد.

جراحي پروستاتکتومي

بيمار روز قبل از عمل بستري شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و براي وي سرم و آنتي بيوتيک تزريقي شروع شده و سه واحد خون نيز رزرو مي گردد. اين عمل معمولاً با بيحسي نخاعي انجام مي شود. در اين روش با تزريق مواد بيحس کننده در بين مهره هاي کمر يک بيدردي کامل در حين عمل ايجاد مي شود. عمل جراحي با يک برش در قسمت پايين شکم انجام مي شود. بعد از خارج کردن پروستات، براي کنترل خونريزي بعد از عمل معمولاً يک سوند از راه شکم بداخل مثانه قرار داده مي شود.

بعد از عمل جراحي پروستاتکتومي

بيمار معمولاً حدود 4-3 روز در بيمارستان بستري خواهد بود. در 24 ساعت اول بعد از عمل جهت کنترل خونريزي در ادرار از شستشوي مثانه با سرم استفاده مي شود. بعد از برطرف شدن خونريزي و خارج کردن لوله شکم، بيمار مي تواند با سوند مجرا مرخص شود و چند روز بعد جهت خارج کردن سوند مجرا و کشيدن بخيه ها بطور سرپايي به پزشک اورولوژی مراجعه نمايد.

در منزل

ادرار بيمار تا چند روز ممکن است قرمز رنگ باشد. براي رفع اين مسئله مي بايست حداقل ساعتي يک ليوان آب يا مايعات ديگر مصرف شود. بيمار تا چند روز از آنتي بيوتيک خوراکي مصرف مي نمايد. بعد از خارج کردن سوند بيمار تا چند روز حالت تکرر ادرار، سوزش و اضطرار در رفع ادرار دارد که بتدريج برطرف مي گردد. 8-6 هفته بعد از عمل، از بلند کردن اجسام سنگين پرهيز گردد. در صورت تب، بند آمدن ادرار يا تورم بيضه ها بيمار مي بايست با پزشک اورولوژی خود تماس بگيرد.

عوارض برداشتن پروستات بروش جراحي باز يا عمل پروستاتکتومي

اين عمل بر روي توانايي جنسي تاثيري ندارد ولي در اکثر موارد به هنگام مقاربت از بيمار مانع مني خارج نمي شود. اين مسئله بعلت برداشته شدن پروستات و برگشت مني بداخل مثانه بوده و بعداً اين مايع به همراه ادرار دفع مي شود. بيماران نبايد خارج نشدن مني را بعنوان ناتواني جنسي تلقي نمايند.

منبع: بیمارستان محب

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان