بهترین درمان زگیل تناسلی

[sbu_post_image]

زگيل ها يک نوع عفونت پوستي هستند که در نتيجه ويروس پاپيلوم انساني (HPV) ايجاد مي شوند. در اين حالت ويروس با استفاده از يک نقص پوستي (همچون يک بريدگي) به بدن وارد شده و باعث ايجاد يک برآمدگي ناهموار بر روي سطح پوست مي شود. در حقيقت زگيل ها نوعي تومور خوش خيم (غير سرطاني) هستند که امکان تشکيل آنها در نقاط مختلف بدن وجود دارد. به طور مثال زگيل کف پا، زگيل تناسلي و زگيل تخت جزء انواع زگيل هاي شايع هستند.

از آنجا که زگيل تناسلي توسط ويروس ايجاد شده و نه باکتري، با آنتي بيوتيکها نمي توان آن را معالجه کرد.

داروي عمومي آن يک مايع قهوه اي رنگ (به نام پودُفيلين) است که بر روي زگيلها ماليده شده و بايد بعد از 1 ساعت (و يا در صورت ايجاد سوزش، زودتر) شسته شود.

ديگر روشهاي متداول درمان زگیل عبارتند از انجماد زگيلها يا مداواي با ليزر. در غالب موارد براي برطرف شدن و از بین بردن زگيل ها از چند روش درمان استفاده مي شود.
روشهاي درمان زگيل تناسلی ممکن است خوشايند نباشند، اما نبايد دردناک باشند لذا در صورتي که درمان شما آزار مي دهد آنرا با پزشک درميان بگذاريد.
در مدت درمان به توصيه هاي پزشک، پرستار يا مشاور درماني درباره انجام آميزش توجه کنيد. هيچگاه سعي نکنيد زگيلها و تبخال تناسلي را خودتان مداوا کنيد.

در صورت باردار بودن يا هنگامي که مي خواهيد باردار شويد از آنجا که درمان با پودُفيلين ممکن است براي جنين در حال رشد مضر باشد، لازم است آن را با پزشکتان در ميان بگذاريد تا از روش درماني ديگري استفاده کند.

هیچ یک از روشهای بصورت 100% برطرف کننده زگیلها و پیشگیری کننده از برگشت آنها در همه بیماران نمی باشد .امکان عود زگیلهای تناسلی وجوددارد و در 10 تا 20% بیمارن بعد از یک دوره سه تا چهار ماهه مجددا دیده می شود.

کرایو تراپی در درمان زگیل تناسلی

روشی است که با استفاده از یک پروب آمیخته به نیتروژن مایع زگیها را منجمد می کنند، این روش در درمان و از بین بردن زگیل انتخابی است و در خط اول درمان قرار دارد زیرا جوابدهی در این روش بسیار عالی است و عوارض جانبی کمی دارد، ممکن است بیمار نیاز به چندین جلسه کرایو با سرما درمانی داشته باشد .البته احتمال عود زگیل نیز وجود دارد وممکن است نیاز به مراجعه مجدد به پزشک باشد.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

این روش برای زگیلهای تناسلی گسترده یا عودکننده استفاده می شود این روش به بی حسی موضعی ،منطقه ایی یا عمومی نیاز دارد .لیزر بصورت فیزیکی ضایعات حاوی ویروس  HPV را تخریب می کند.عوارض این روش شامل هزینه بالا ،افزایش زمان بهبودی ،ایجاد جای زخم وپخش شدن ذرات آلوده ویروس در هوا می باشد.

دست کم 5% از زنان و مردانی که در سنین فعالیت جنسی هستند حداقل یکبار در طول عمرشان دچار زگیل تناسلی می گردند بعد از ابتلا به ویروس HPV  ممکن است یک تا سه ماه (در بعضی موارد بیشتر ) طول بکشد تا زگیل ظاهر شود .

منبع: دکتر عامری، دکتر ملکی

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان