تازه های جراحی پیوند کلیه

تازه های جراحی پیوند کلیه
تازه های جراحی پیوند کلیه
تازه های جراحی پیوند کلیه

جراحی پیوند کلیه

جراحی پیوند کلیه عمل جراحی است که طی آن یک کلیه سالم از یک فرد به بیماری که کلیه هایش از کار افتاده است، منتقل می شود. فردی که کلیه اهدا می کند، باید هر دو کلیه او سالم باشد و فردی که کلیه می گیرد، باید هر دو کلیه اش از کار افتاده باشد. همان طور که می دانید هر انسانی می تواند با یک کلیه سالم به زندگی اش ادامه دهد.

پزشکان قبل از پیوند کلیه، هر دو فرد (اهدا کننده و گیرنده) را مورد آزمایش های متعددی قرار می دهند. فرد گیرنده کلیه باید سالم باشد تا بتواند عمل جراحی را تحمل کند و داروهای سرکوب کننده دستگاه ایمنی دریافت کند. این داروها شانس پس زدن کلیه پیوند زده را به حداقل ممکن می رساند.

تازه های جراحی پیوند کلیه

تزريق مغز استخوان به پيوند كليه كمك مي كند

به گفته محققان تزريق سلول هاي مغز استخوان به افرادي كه يك كليه اهدايي دريافت كرده اند باعث مي شود نياز آنها به مصرف داروهايي كه سيستم ايمني را سركوب مي كند كاهش يابد.

به گزارش پايگاه اينترنتي رويترز دو گروه از محققان در « مجله پزشكي نيوانگلند ژورنال آو مديسن » نوشتند سلول هاي بنيادي در خون و مغز استخوان بدن را فريب مي دهد تا اين پيوندها را تحمل كند.

محققان « بيمارستان عمومي ماساچوست » و « دانشكده پزشكي هاروارد » در بوستون اين فناوري را در يك سري آزمايش بر روي پنج داوطلب كه از بستگانشان كليه دريافت كرده بودند آزمايش كردند.

چهار نفر از اين افراد در نهايت داروهاي ضد پس زدن خود را كنار گذاشتند.

پزشكان از مدت ها پيش در صدد يافتن يك روش دائمي و قابل اعتمادي بودند كه بتوانند با كمك آن بدن را فريب دهند تا عضو پيوندي را مهاجم بيگانه نپندارد.

داروهايي كه در حال حاضر استفاده مي شوند عوارض جانبي شديدي نظير سرطان و آسيب كبدي به همراه دارند.

محققان گفتند مغز استخوان سلول هاي سيستم ايمني بدن را مي سازد و سلول هاي ايمني شخص اهداكننده احتمالا در بدن بيمار پيوندي جاي مي گيرد و به پذيرش كليه كمك كند.

اين روش پيش از اين در شرايط مختلف از جمله بر روي بيماران « ميلوم مالتيپل » آزمايش شده بود.

مطالعه جديد بر روي بيماراني انجام شد كه نارسايي كليه آنها ناشي از مشكلات ديگري بود.

سلول هاي ايمني كه نقش اساسي T ابتدا مغز استخوان بيماران بطور جزئي تخريب شد و سپس دارويي دريافت كردند كه سلول هاي در پس زدن اعضاي پيوندي دارند ـ نابود مي كند.

بيماران داراي مغز استخواني شدند كه مخلوط موقتي از سلول هاي خودشان و سلول هاي شخص اهداكننده بود.

دو بيمار اول به اين روش بسيار خوب پاسخ دادند. اما مشكلاتي براي بيمار سوم پيش آمد و محققان پس از بروز اين مشكلات داروي ديگري اضافه كردند كه سلول هاي ديگر عناصر سيستم ايمني را نيز از بين مي برد .

محققان گفتند تمام اين چهار بيمار كه تحت پيوند كليه موفقيت آميز قرار گرفته بودند دو تا پنج سال ديگر كليه هايشان همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهد

منبع : دکتر وریانی

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان