تفاوت دردهای عضلانی و کلیه

تفاوت دردهای عضلانی و کلیه

گفت و گو با متخصص کلیه و مجاری ادرار

دردهای اسکلتی-عضلانی در بسیاری از موارد با دردهای کلیه اشتباه گرفته می شوند و این امر نگرانی زیادی برای بیمار و اطرافیانش به همراه دارد.

 چرا دردهای کمری و کلیه با یکدیگر به اشتباه گرفته می شوند؟

علت این است که كليه‌ها به عنوان عضوی حساس از بدن با بسیاری از اعضای دیگر بدن در ارتباط است از سوی دیگر كليه در زاويه دنده‌اي مهره‌اي در پشت قرار دارد و خيلي از بيماران اين دردها را با درد كمر اشتباه مي‌گيرند.معمولا بيشتر اين دردها منشأ عضلاني ـ اسكلتي دارند و ريشه کلیه درد نيست.

تمایز میان درد کلیه و کمر چگونه شناخته می شود؟

یکی از شایع‌ترین علل دردهای کمری،گرفتگی کمر است که عمدتا در ناحیه چپ کمری ایجاد شده، شروع درد از ناحیه زیر دنده‌ها بوده و احساس تیرکشنده‌ای در ناف ایجاد می‌شود.

درد کلیه از ناحیه زیر دنده‌ها شروع می شود و با انجام آزمایش و سونوگرافی پزشک به تشخیص قطعی می‌رسد. در افرادی که دچار یبوست مزمن هستند دردهای کمری شیوع بیشتری دارد، بسیاری از دردهای کمری در مبتلایان به یبوست مزمن با درد کلیه اشتباه گرفته می شود. یک راه ساده تشخیص تفاوت دردهاي كليوي با دردهاي استخواني و عضلاني در اين است كه با تغيير وضعيت و سرما و گرما هيچ تغييري در آن حاصل نمي‌شود ولي در دردهاي عضلاني با تغيير وضعيت و تغييرات دمايي شدت درد هم تغيير پيدا مي‌كند. دردهاي كليوي ممكن است تهوع و استفراغ داشته باشند ولي دردهاي عضلاني خير. بنابر این هر دردی در ناحیه کمر لزوما نشان دهنده درد کلیه نیست بلکه باید به پزشک مراجعه نمود و تشخیص قطعی را جویا شد. در بیش از 90 درصد موارد تشخیص قطعی علل کمر درد با انجام معاینه و شرح حال دقیق از بیمار توسط پزشک امکان پذیر است، بنابراین افراد باید هرگز نگرانی به خود راه ندهند.

کدامیک از دو بیماری(درد کلیه یا کمری) شیوع بیشتری دارد؟

قطعا دردهایی با منشا عضلانی و استخوانی شایعترند.باید بدانیم که خود كليه به ندرت درد مي‌گيرد، اكثر دردهاي كليه ناشي از فشار كپسول كليه است كه متعاقب يك سري التهابات يا عفونت‌ها و انسداد ايجاد مي‌شود. مثلا عبور سنگ يا عفونت حاد باكتريال ايجاد درد مي‌كند، سرطان‌هاي كليه و سنگ‌هاي شاخ گوزني تهديدكننده نسج كليه از اين دست محسوب مي‌شود. در بیشتر موارد در مواردي غير از اين دردها، نگراني بي‌مورد است و انجام سونوگرافي و آزمايش لازم نيست و دردها ریشه عضلانی اسکلتی دارند.

چه علائمي نشان‌دهنده وجود سنگ در كليه هستند؟

مهم‌ترين شاخصه سنگ كليه دردهايي طاقت‌فرساست كه تحملشان بسيار سخت و دشوار است . اين درد معمولاً با  جابه‌جا شدن تغييري پيدا نمي‌كند و معمولا بيمار از درد و ناراحتی کلیه نا‌آرام است و بيقراري مي‌كند. برخلاف دردهاي شكمي كه با آرام‌تر شدن درد بيمار كمي راحت‌تر مي‌شود در دردهاي کلیه  بيمار به شدت به خود مي‌پيچد و آرام و قرار ندارد .علامت بعدي مي‌تواند وجود خون در ادرار باشد. به ندرت هم گاهي ممكن است سنگ‌هاي كليه بدون هيچ دردي خودش را به‌صورت نارسايي كليه نشان دهد
اين درد دقيقاً كدام نواحي را در بر مي‌گيرد؟
درد در پهلوها و دقيقاً در زاويه‌اي است كه دنده‌ها با فقرات كمري ايجاد كرده‌اند.

مهمترین دلايل بروز سنگ‌هاي كليه چیست؟

فاكتورهاي متعددي در بروز سنگ كليه نقش دارند كه مي‌توان به عامل ژنتيك و وراثت، شرايط جغرافيايي و آب ‌و هوايي، جنسيت و نوع آب مصرفي اشاره كرد. چون استفاده از آب سنگين باعث بروز سنگ كليه مي‌شود.

سنگ كليه در آقايان شايع‌تر است يا بانوان؟

در گذشته‌هاي خيلي دور در آقايان خيلي شايع‌تر از خانم‌ها بود ولي با تغيير روش زندگي  شيوع سنگ كليه در خانم‌ها هم افزايش داشته‌است. دو مقوله مربوط به سنگ كليه در طول اين سال‌ها تغيير پيدا كرده‌است كه يكي  افزايش سنگ در خانم‌هاست كه به تغيير سبك زندگي ربط پيدا مي‌كند. عامل ديگر كه تأثيرگذار است و باعث بروز سنگ كليه مي‌شود تغییر نوع «شغل» از شغلهای با فعالیت فیزیکی بیشتر به شغلهای با تحرک کمتر است .

منبع: خورشید آنلاین

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان