جراحي ميني لاپاراسكوپي

جراحي ميني لاپاراسكوپي
جراحي ميني لاپاراسكوپي
جراحي ميني لاپاراسكوپي

جراحي لاپاراسكوپي

جراحي اهداي كليه به روش ميني لاپاراسكوپي براي نخستن بار در جهان

 انجام عمل جراحي اهداي كليه به روش ميني لاپاراسكوپي براي اولين بار در جهان توسط جراحان مركز پزشكي شهيد دكتر لبافي نژاد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا،در اين روش به جاي استفاده از سوراخ‌هاي يك سانتي متري و پنج ميلي متري از ابزار سه ميلي متري براي جراحي لاپاراسكوپي استفاده مي‌شود به گونه‌اي كه پس از عمل،‌ محل آن به صورت يك خال كوچك در بدن ديده مي‌شود كه پس از سه ماه اين خال تقريبا غيرقابل رويت است.

در روش ميني لاپاراسكوپي، كليه از پايين‌ترين قسمت شكم كه محل رويش مو است خارج مي‌شود بدين ترتيب بيمار درد بسيار كمي را تحمل مي‌كند و انجام اين عمل جراحي اثري بر ظاهر بدن بيمار ندارد. اين در حالي است كه در گذشته براي انجام عمل اهداي كليه پهلوي دهنده شكاف داده مي‌شد و او پس از عمل، درد نسبتا زيادي داشت.

لاپاراسكوپي جراحي قرن 21 است، ايران در اين عمل جراحي از جمله كشورهاي پيشگام محسوب مي‌شود به گونه‌اي كه با انجام 5 هزار عمل جراحي لاپاراسكوپي در منطقه رتبه نخست را داراست و در جهان نيز جزو كشورهاي پيشرو محسوب مي‌شود.

اهداي كليه به روش لاپاراسكوپي را از ده سال پيش آغاز شده و تا به حال 1400 عمل جراحي را به اين شيوه انجام شده است. در سال 2004 نيز مقايسه‌اي بين عمل جراحي باز اهداي كليه و عمل لاپاراسكوپي انجام شد كه مقاله نوشته شده درباره آن به عنوان بهترين مقاله برنده دريافت جايزه بين‌المللي اورولوژي شد و تا كنون بيش از 101 بار رفرانس داده شده است.

عمل جراحي ميني لاپاراسكوپي

 ابزار مورد نياز براي انجام عمل جراحي روي اطفال را پيش از اين تهيه شده است اما در حال حاضر ابزار مخصوص عمل جراحي افراد بالغ نيز ساخته شده است كه قصد تهيه آن را داريم.

مزاياي ميني لاپاراسكوپي

با استفاده از روش ميني لاپاراسكوپي مدت بستري بيمار كاهش مي‌يابد به گونه‌اي كه بيمار پس از يك هفته از بيمارستان مرخص مي‌شود اين در حالي است كه پيش از اين يك بيمار پيوندي سه هفته بستري مي‌شد و اين كار به نفع اقتصاد درمان است.

 لاپاراسكوپي

در حال حاضر يك دوره دو ساله فلوشيپ در اين زمينه وجود دارد به گونه‌اي كه افراد مختلفي در اين زمينه آموزش ديده‌اند و در شهرستان‌ها لاپاراسكوپي را با موفقيت انجام مي‌دهند.

ميني لاپاراسكوپي يك مكتب جديد است به گونه‌اي كه مي‌توان از آن براي درمان بيماري‌هاي مختلف كليوي استفاده كرد. به عنوان نمونه مي‌توان تومورهاي كليه افراد مسن را با اين روش عمل كرد.

 پيوند كليه در ايران

در حال حاضر پيوند كليه در ايران پيشرفت زيادي كرده و تعداد موارد پيوند كليه از مرگ مغزي بسيار افزايش يافته است. به گونه‌اي كه در حال حاضر 50 درصد از موارد پيوند كليه از بيماران مرگ مغزي انجام مي‌شود.

عمل ترميم تنگي لگنچه با ميني لاپاراسكوپي

ایران به عنوان دومين کشور جهان عمل تنگي لگنچه در اطفال را به روش ميني لاپاراسكوپي با موفقيت انجام داده است. اين كار براي كودكان بسيار مهم است چرا كه هيچ گونه برش پوست و عضله براي رسيدن به كليه داده نمي‌شود و درد پس از انجام اين عمل جراحي بسيار كم است.

اين روش مقابل روش «لس» است در روش لس ابزاري مانند ديسك در ناف گذاشته مي‌شود و عمل بسيار دشواري به شمار مي‌رود.

تنگي لگنچه کلیه

 تنگي لگنچه در اطفال يكي از شايع ترين بيماريهاي مادرزادي كليه است كه يكي از عوارض آن سخت خارج شدن ادرار است. اين عمل جراحي پيش از اين به روش باز انجام مي‌شد اما در هفت سال اخير چهارصد مورد از اين عمل جراحي را به روش لاپاراسكوپي براي بزرگسالان و اطفال انجام داده‌ايم و تاكنون دو مورد از اين عمل جراحي را به روش ميني لاپاراسكوپي انجام داده‌ايم و پس از استراليا دومين كشوري محسوب مي‌شويم كه دست به انجام اين عمل جراحي زده‌ايم.به قدري انجام اين عمل ظريف است كه در برخي كشورها از ربات براي انجام آن استفاده مي‌شود ولي در ايران به قدري مهارت يافته‌ايم كه مي‌توانيم به دقت يك ربات اين كار را انجام دهيم.

منبع: kandoleh

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان