درد سنگ کليه ،جراحي بسته سنگ کليه

[sbu_post_image]

درد سنگ کليه

سنگ کليه می تواند بدون علامت باشد تا زمانی که کليه را از کار بيندازد. يعنی ممکن است کليه سنگ بسازد، علائم هم ندهد و کسی هم متوجه نشود و در نهايت روزی کليه را نارسا کند. اما يکی از مهم ترين علائم سنگ کليه درد است. اين درد معمولا” شب ها شروع می شود و فرد را از خواب بيدار می کند. در واقع درد سنگ کليه شديد و غيرقابل تحمل است. خانم هايی که تجربه زايمان را داشته اند و بيمار سنگ کليه هم هستند، می گويند، درد زايمان قابل مقايسه با درد سنگ کليه نيست. واقعا” اين بيماران هنگام درد خيلی زجر می کشند. يکی ديگر از علائم سنگ، تغيير رنگ ادرار به صورت خونی يا رنگ چای شدن است. بعضی از بيماران سنگ کليه، با علامت عفونت مراجعه می کنند. در اين موارد، سنگ کليه جزو اورژانس های پزشکی است و بايد فورا” به آن رسيدگی شود.

اندازه سنگ کليه هيچ ارتباطی بين اندازه و علائم سنگ وجود ندارد.

درمان سنگ کلیه

اصول کلی

– هنگام ادرار کردن از کاغذ صافی یا گاز استفاده کنید تا دفع سنگ مشخص شود؛ یا داخل یک ظرف شیشه ای ادرار کرده ، وجود سنگ را بررسی کرده و در صورت وجود آن را جدا کرده ، ادرار را دور بریزید. برای مشخص شدن ترکیب سنگ ، آن را نزد پزشک ببرید.

جراحي بسته سنگ کليه PCNL  

_ حداقل روزي 6 تا 8 ليوان مايعات مصرف کنيد. در صورتي که تکرر ادرار، شما را آزار مي دهد مصرف مايعات بعد از شام را کم کنيد.

_ دو روز بعد از ترخيص مي توانيد حمام نموده وپانسمان را برداريد. نياز به پانسمان مجدد نيست مگر که پزشک اورولوژی به شما بگويد.

_ از فعاليت شديد و سنگين تا زماني که پزشک اورولوژی به شما اجازه دهد بپرهيزيد.

_ شما مي توانيد قدم زده واز پله بالا برويد.

_ از فعاليت جنسي تا زماني که پزشک اورولوژی به شما اجازه بدهد بپرهيزيد.

_ در صورتي که براي شما دارو تجويز شده است دوره درمان آن را کامل کنيد.

_ ادرار شما ممکن است خوني باشد اين خون با مصرف مايعات وبه مرور زمان کم مي شود.

_ همانگونه که قبلاً ذکر شد ممکن است بين کليه و مثانه شما، لوله اي به نام ( دبل جي ) تعبيه شده باشد که موجب تسهيل دفع سنگ وادرار مي گردد. دبل جي گاهي باعث تکرر ادرار، سوزش ادرار و خون در ادرار مي شود که با مرور زمان و مصرف مايعات بهبود مي يابد اين لوله بايد يک ماه بعد خارج شود.

عوارض سنگ کلیه

سنگ های بزرگ معمولاً در کلیه مانده و بدون علامتند، هرچند که می توانند به کلیه آسیب بزنند. سنگ های کوچک به آسانی همراه ادرار از طریق حالب دفع می گردند. سنگ های بین این دو اندازه که از طرفی قابلیت ورود به حالب را داشته و از طرف دیگر به اندازه کافی کوچک نیستند تا عبور آنها از حالب به آسانی صورت گیرد باعث ایجاد درد شدید می گردند. این سنگ ها معمولاً در طی چند روز دفع می گردند. چنانچه حرکت سنگ متوقف شده و باعث انسداد ادراری گردد، برای پیشگیری از آسیب بیشتر کلیه باید خارج گردد.

 سنگ کلیه و روشهای درمان سنگ کلیه

 – بررس های تشخیصی سنگ کلیه ممکن است شامل آزمایش کامل ادرار و کشت ادرار، عکس شکم ، سونوگرافی کلیه ، سی تی اسکن ، و اُروگرافی وریدی (روشی برای بررسی کلیه ها و مجاری ادرار با تزریق یک داروی قابل شناسایی توسط اشعه ایکس به داخل جریان خون )

– در صورت وجود سنگ کوچک منفرد بدون عارضه انسداد و عفونت ممکن است به درمان خاصی نیاز نباشد.

– در مورد سنگ های بزرگتری که خودبه خود دفع نشده و باعث ایجاد عوراض ، عفونت یا درد شدید شده اند اقدامات درمانی به منظور حذف آنها لازم است . روش های مختلف درمانی در این زمینه عبارتند از: حل کردن سنگ به طریق شیمیایی ، در آوردن سنگ با آندوسکوپ ، خارج کردن سنگ از طریق پوست ، سنگ شکنی با کمک امواج ماوراء صورت از خارج بدن [ESWL] ، و به ندرت جراحی باز. سایر رویکردهای درمانی جدید نیز در دست بررسی است .

منبع : متخصص سنگ کلیه

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان