عفونت پروستات و بزرگی پروستات چیست

[sbu_post_image]

عفونت پروستات و بزرگی پروستات

از هشتاد سالگی به بعد، تقریباً، همۀ مردان با این موضوع مواجه می‌شوند.

علت عفونت پروستات

یک ویروس.
یک عفونت باکتریایی.

در صورت عدم درمان، آدنوم ممکن است باعث ایجاد سرطان پروستات شود.
حتی اگر همان عضو دچار شود، این دو، دو آسیب متفاوتند. یک آدنوم پروستات باعث ایجاد سرطان نمی‌شود. در عوض، تشخیص سرطان پروستات اغلب با انجام آزمایش به علت مشکلات ادراری مربوط به هیپرتروفی ممکن است.

در 60 سالگی، 80% مردان شب ها برای ادرار بیدار می‌شوند.این نکته صحیح است و علت آن افزایش حجم پروستات است. اما زمانی که مشکلات در ادرار کردن به میزانی می‌رسد که زندگی روزانه را مختل می‌کند، مشورت با متخصص ضروری است. راه حل هایی برای این معضل وجود دارد که مانع پیشرفت احتمالی مشکلات می‌شوند.

پروستات فقط مردان مسن را مبتلا نمی‌کند.پروستات می‌تواند مردان را در هر سنی مبتلا کند، اما فراوانی آن بین جوانان و افراد 30 تا 40 سال بسیار اندک است.

علائم بزرگی پروستات

سوزش ادرار.
مشکل در ادرار کردن، تمایل به دفعات متعدد ادرار و ادرار قطره ای همراه با تأخیر.
نیاز مدام به ادرار کردن، جهش متناوب ادرار، جهش ضعیف، قطرات همراه با تأخیر و تمایل به ادرار در تمام طول شب. PSA   (آنتی ژن مخصوص پروستات) باعث تشخیص یک آدنوم پروستاتی نمی‌شود.این آنتی ژن برای تشخیص سرطان مفید است اما برای تشخیص آدنوم هیچ کارایی ندارد.
با این حال، در عمل اگر کسی مشکوک به آدنوم باشد از PSA  برای او استفاده می‌شود. این آزمایش برای تشخیص احتمالی سرطان پروستات انجام می‌شود. در واقع، برای اطمینان خاطر بیمار صورت می‌گیرد.

افزایش حجم پروستات  ربطی به گروه مردان در معرض خطر ندارد.به علتی هنوز ناشناخته، پروستات تمام مردان با افزایش سن، از 40 سال به بعد، حجم بیشتری پیدا می‌کند. این پدیده ای طبیعی است. در عوض، تمام مردان دچار مشکل در ادرار کردن نمی‌شود، و زمانی که این مشکل پیش می‌آید، آنها این موضوع را خیلی جدی نمی‌گیرند.

عوارض درمان جراحی آدنوم پروستات ممکن است عوارض جانبی داشته باشد انزال پَسرو
مشکلات نعوظ
انزال پسرو به سمت جلو نمی‌رود، به سمت مثانه خواهد رفت. بنابراین باعث باروری خواهد شد. این تنها اثر جانبی جنسی جراحی است. سیستم نعوظ دچار مشکلی نخواهد شد. پروستات سرطانی رایج بین مردان بالای 50 سال است و دومین علت مرگ بر اثر سرطان بعد از سرطان ریه محسوب می‌شود.

جراحی بزرگی پروستات

بیمارانی كه یك یا چند علامت از علایم‌ زیر را دارا باشند به عمل جراحی پروستات نیاز دارند:

– عفونت‌های مكرر ادراری

– سنگ مثانه

– خونریزی مكرر ادراری

– علایم نارسایی كلیه

– عدم پاسخ مناسب به درمان دارویی

روش‌های جدید درمان بزرگی پروستات مانند استفاده از امواج رادیویی، لیزر یا امواج مافوق صوت نیز در حال تحول بوده و هنوز نتایج طولانی مدت آنها مشخص نشده است.

 منبع : متخصص ارولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان