علت عفونت‌هاي سیستم ادراري و کلیه

علت عفونت های سیستم ادراری و کلیه

عفونت های ادراری و سیستم ادراری و کلیه یکی از دردناک ترین و در عین حال خطرناک ترین عفونت ها در بدن فرد است. در صورت ابتلا به این عفونت ها لازم است تا افراد، مورد بررسی و درمان قرار بگیرند.

اما ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که عفونت سیستم ادراری چیست؟ آیا عفونت سیستم ادراری به معنای عفونت کلیه می باشد؟ سیستم ادراری چه بخش هایی از بدن را شامل می باشد؟ نشانه های ابتلا به عفونت سیستم ادراری و کلیه چیست؟

ما در این مقاله سعی داریم به تمامی این پرسش ها پاسخ دهیم و روش های درمان را برای شما برشماریم. در این مقاله توضیحات آقای دکتر محسن وریانی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص آندوسکوپی و لاپاراسکوپی را می خوانید.

عفونت سیستم ادراری و کلیه چیست؟

UTI یا عفونت های سیستم ادراری در بدن به معنا ابتلا به عفونت در قسمتی از سیستم ادراری مانند کلیه، حالب، مثانه و مجرا می باشد. در اغلب مواقع عفونت ها در بخش مثانه و مجرا رخ می دهند.

ابتلا به UTI یا عفونت سیستم ادراری، اکثرا در خانم ها رخ می دهد. عفونت محدود به مثانه می تواند دردناک و آزاردهنده باشد اما عفونت های مربوط به کلیه می تواند جدی و خطرناک باشد.

پس در صورتی که علائم و نشانه های آن را در خود مشاهده کردید به بهترین متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید و روند درمان را دنبال کنید.

های عفونت سیستم ادراری

علائم و نشانه ها ابتلا به عفونت سیستم ادراری و کلیه

در اغلب موارد ابتلا به عفونت سیستم ادراری و کلیه با نشانه های زیر همراه است:

·         بوی بد ادرار

·         درد لگنی

·         رنگ کم یا کدر بودن ادرار

·         وجود خون در ادرار

·         فوریت در ادرار کردن

·         احساس سوزش در ادرار کردن

·         تکرر ادرار با حجم کم ادرار

اما به طور کلی علائم بر حسب محل عفونت در سیستم ادراری می تواند متفاوت باشد. ما در اینجا علائم و نشانه های عفونت در بخش های مختلف را به اختصار شرح می دهیم:

علائم عفونت کلیه یا پیلونفریت

§         درد پهلو

§         تب بالا

§         لرز

§         تهوع

§         استفراغ

علائم عفونت مثانه یا سیستیت

§         تکرر ادرار

§         فشار لگن

§         خون در ادرار

§         ادرار کردن دردناک

§         درد و ناراحتی پایین شکم

علائم عفونت مجرا

§         شامل ترشح مجرا

§         سوزش ادرار

دلایل ابتلا به عفونت سیستم ادراری

به طور کلی عفونت سیستم ادراری به دلیل نفوذ باکتری از طریق سیستم مجرا و تشکیل کولونی بروز می یابد. اگر چه سیستم ایمنی همیشه از این امر دفاع می کند اما در برخی مواقع سیستم ایمنی در مواجه با باکتری ها شکست می خورد.

دلایل عفونت مثانه به دلیل باکتری ای.کو.لای می باشد. محل قرار گیری این باکتری اغلب در سیستم گوارشی است. اما می تواند به دنبال فعالیت جنسی منجر به عفونت مثانه شود. همه زنان در خطر ابتلا به عفونت مثانه قرار دارند. به دلیل فاصله کوتاه مجرا تا ناحیه مقعد و واژن است که این عفونت به سادگی و از طریق مجرا به مثانه راه پیدا می کند

دلیل عفونت مجرا می تواند در اثر انتشار باکتری از سیستم گوارشی و از ناحیه مقعد به ناحیه مجرا رخ دهد. هم چنین به دلیل نزدیکی مجرا به واژن در خانم ها عفونت های منتقل شده از راه جنسی STD یا تبخال تنسلی می تواند منجر به عفونت مجرا شود.

ریسک فاکتورهای ابتلا به عفونت های سیستم ادراری

عوامل و خطراتی احتمال ابتلا به عفونت های سیستم ادراری را افزایش می دهد. عفونت سیستم مجرا و ادراری UTI اغلب در زنان رخ می دهد. و دارای ریسک فاکتورهای زیر می باشد:

·         آناتومی: طول کوتاه مجرا و نزدیکی مجرا به مقعد و واژن یک عامل مهم و موثر برای ابتلا به این بیماری است.

·         فعالیت جنسی: بانوانی که دارای فعالیت های جنسی هستند بیش از دیگر بانوانی که چنین فعالیتی ندارند در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

·         یائسگی: کاهش استروژن در گردش خون در زنانی که در سنین یائسگی قرار دارند مجرای ادراری را آسیب پذیر در برابر عفونت می کند.

·         اختلالات مادرزادی سیستم ادراری

·         هر گونه انسداد در سیستم ادراری

·         نقص ایمنی مانند دیابت یا بدخیمی ها

·         استفاده از کتتر سوند فولی برای مجرا به هر دلیل

·         هر گونه جراحی یا دستکاری سیستم ادراری

عوارض ابتلا به عفونت سیستم ادراری و کلیه

عدم اقدام برای درمان عفونت های سیستم ادراری و کلیه عوارض زیرا را به همراه خواهد داشت:

تنگی مجرا

عفونت فراگیر بدن

خرابی یا نارسایی همیشگی کلیه

UTI مکرر: یا عفونت مساوری یا بیشتر از دو بار در شش ماه یا ایجاد عفونت چهار بار یا بیشتر در یک سال

برای پیشگیری از عوارض ناشی از درمان، مراحل درمانی را به صورت کامل پیگیری کنید.

تشخیص و درمان بیماری عفونت سیستم ادراری و کلیه

برای رسیدن به تشخیص قطعی لازم است تا مراحلی صورت گیرد: پس از گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه بیمار اولین اقدام انجام آزمایش ادرار به شکل آنالیز ساده ادرار و کشت ادرار می باشد. همچنین در مواردی که پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری تشخیص دهد انجام عکس برداری از بیمار ضروری است.

برای درمان UTI ساده و غیر تکرار شونده می توان از طریق مصرف داروها و کپسول های سفالکسین، قرص کوتریموکسازول استفاده کرد. اما برای درمان UTI مکرر سه روش درمانی وجود دارد:

·         استفاده از داروی آنتی بیوتیک با دوز پایین به مدت شش ماه

·         خود درمانی توسط خود بیمار که توسط پزشک به بیمار آموزش داده شده است.

·         مصرف یک دوز آنتی بیوتیک بعد از هر بار فعالیت جنسی و استفاده از پمادهای استروژن می باشد. 

سیستم ادراری چیست؟

پیشگیری از ابتلا به عفونت سیستم ادراری و کلیه

همیشه پیشگیری یکی از ارزان ترین و بهترین روش های درمانی بوده است. شما می توانید با رعایت موارد زیر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری عفونت سیستم ادراری و کلیه اقدام کنید:

ü      خالی کردن مثانه پس از فعالیت جنسی

ü      نوشیدن کرانبری که یک گونه گیاهی است.

ü      پرهیز از بکارگیری از هر گونه ژل و اسپری یا پودر زنانه

ü      مصرف مایعات فراوان که تولید ادرار بیشتر و دفع میکروب بیشتر می کند.

ü      پاک کردن ذرات مدفوع و ذرات ادرار با دستمال از جلو به عقب صورت گیرد.

ü      پرهیز از استفاده از کاندوم ها، یا لوپریکانت هایی که حاوی مواد باکتری سید یا کشنده باکتری هستند.

 

عفونت ها همیشه سرآغاز ابتلا به بیماری های بیشتر و بزرگ تری بوده اند. پس لازم است در صورت ابتلا آن را جدی بگیرید و مراحل درمانی را طی کنید. برای درمان به بهترین متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید و تا رسیدن به درمان کامل مصرف داروهای تجویزی را ادامه دهید.

برای انتخاب یک پزشک متبحر تحقیقات کافی را انجام دهید تا در ویزیت معاینه اول بیماری شما تشخیص داده شود. این بیماری درمان قطعی دارد و جای نگرانی وجود ندارد.

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان