مثانه در برابر سيستيت بينابيني یا Interestitial Cystitis (IC)

سيستيت (Cystitis)  

به التهاب مثانه سيستيت گفته مي شود كه به دو صورت حاد و مزمن ديده ميشود. از دلايل سيستيت مي توان به عفونت ها، اشعه X، التهاب پروستات،جسم خارجي در مثانه، پيچ خوردگي يا پارگي كيست تخمدان، دلائل عصبي- رواني و تحريكات شيميايي (صابون و مواد شوينده) اشاره كرد.

  سيستيت بينابيني یا  Interestitial Cystitis (IC)

يك اختلال مزمن مثانه است كه به آن سندرم ( تكرر ادرار، فوريت، سوزش ادرار) يا سندرم مثانه ی دردناک هم گفته ميشود. در اين اختلال ديواره مثانه ملتهب و تحريك شده است . التهاب مي تواند سبب ايجاد اسكار و سفتي مثانه و در نتيجه كاهش ظرفيت آن شود. همچنين خونريزي هاي ته سنجاقي و در موارد نادر زخم ديواره مثانه ايجاد ميشود. برای درمان سندرم مثانه دردناک باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کرد.

 تشخيص IC:

–         حضور درد مثانه به همراه علائم سوزش و تكرر ادرار

–         رد ساير علل

علل IC تا به حال شناخته نشده است.

IC را اشتباها بعنوان يك عفونت ادراري تشخيص مي دهند.

و معمولا مدتها بيمار بدون تشخيص صحيح و قطعي سرگردان مي ماند. از زمان شروع اولين علائم تا تشخيص بيماري معمولا حدود چهار سال طول مي كشد. IC معمولا حوالي سن 40-30 سالگي ديده ميشود اما در سنين جوانتر هم ديده شده است.

زنها ده برابر بيشتر از مردان مبتلا مي شوند. سيگار سبب بدتر شدن علائم IC مي شوند (ضمنا سيگار علت اصلي سرطان مثانه نيز مي باشد).

علائم IC شامل:

–         تكرر ادرار

–         سوزش ادرار

–         فوريت ادرار

–         درد به هنگام مقاربت

–         دردهاي لگني/ درد بالاي استخوان عانه

–         شب ادراري

علائم IC از فردي به فرد ديگر يا حتي در يك فرد در زمان هاي مختلف متفاوت است. شدت درد به هنگام پر شدن مثانه با زماني كه مثانه تخليه مي شود فرق دارد. علائم IC دوران قاعدگي در خانم ها تشديد ميشود.

تكرر ادرار هميشه به سايز و اندازه مثانه بستگي ندارد بسياري از مبتلايان عليرغم اينكه ظرفيت مثانه آنان نرمال مي باشد تكرار ادرار شديد دارند. مبتلايان حتي ممكن است 60 بار در روز به دستشويي بروند. در امريكا 3/1 ميليون مبتلا به IC وجود دارد كه يك ميليون آنها زن هستند.

 بسياري از زناني كه IC دارند بيماري هاي همراه ديگر مثل سندرم روده تحريك پذير يا فيبروميالژيا دارند بنابراين برخي دانشمندان معتقدند كه IC ممكن است يك تظاهر مثانه اي از يك وضعيت عمومي‌تر باشد كه در ارگان ها و قسمت هاي مختلف بدن ايجاد التهاب مي نمايد. روي مسئله توارث هم دارد تحقيق مي شود و در برخي موارد مادر و دختر يا دو خواهر مبتلا ديده شده اند. اما عموميت ندارد.

نكته: IC خطر ابتلا به سرطان را افزايش نمي دهد.

عوارض IC

–         افسردگي مزمن

–         درد مزمن: كه سبب تغيير شيوه زندگي مي شود

–         ضربه روحي

–         افزايش هزينه به علت ارجاع به پزشكان مختلف

–         عوارض درمان (بسته به نوع درمان)

 درمانIC

درمان استاندارد و موثري شناخته نشده است. چون علت ناشناخته است. درمان براساس آزمون و خطا است تا وقتي فرد احساس آسودگي كند نتايج از فردي به فرد ديگر متفاوت است.

تنها درمان خوراكي كه ثابت شده تا حدي موثر است الميرون (Elmiron) مي باشد كه در سال 1996 توسط FDA تصويب شده است  . اين دارو ديواره مثانه را مي پوشاند. مكانيزم دقيق آن مشخص نيست احتمالا نقص ديواره داخلي مثانه را بهبود می بخشد.

از سایر داروهای خوراکی نظیر آسپیرین ، استامینوفن کدئین ، بروفن و آمی تریپتیلین همچنین از روش تزریق دارو به داخل مثانه نیز در درمان IC استفاده می شود.

سایر روشها شامل روش اتساع مثانه با مایع و  همچنین روش تحریک الکتریکی اعصاب مثانه از طریق پوست  (TENS) می باشد که از بحث تخصصصی در رابطه با این روشها صرفه نظر می کنم.

آموزش مثانه ( Bladder training)

از تكنيك هاي Relaxation استفاده مي كنند تا مثانه را تربيت كنند فقط در مواقع خاص كار كند. در اين روش بيمار تصميم مي گيرد در زمان هاي طراحي شده ادرار كند و زمانها را در جدول طراحي شده يادداشت مي كند. و بتدريج فاصله زماني بين هر بار ادرار كردن را زياد مي كند.

Physical Therapy

ورزش هاي كششي ملايم ( یوگا ) سبب رفع علائم IC ميشوند و اسپاسم عضلات لگن را برطرف مي كنند.

جراحی

وقتی همه ی درمانهای موجود با شکست مواجه شدند در نهایت جراحی انجام می شود.

منبع: آگاهی شفا بخش

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان