مراقبت‌های جراحی لاپاروسکوپی

مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی لاپاروسکوپی
مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی لاپاروسکوپی
مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی لاپاروسکوپی

مراقبت‌های جراحی لاپاروسکوپی

جراحی لاپاروسکوپی

مزایای جراحی لاپاروسکوپی چیست؟

تعدادی از مزیت های روش جراحی لاپاروسکوپی در مقایسه با عمل جراحی باز عبارتند از:

– کاهش خونریزی، که احتمال نیاز به دریافت خون را کاهش می دهد.

– برش کوچک تر با چاقوی جراحی که درد را کمتر و زمان بهبودی زخم را کوتاه تر می کند.

– درد کمتر که سبب می شود بیمار کمتر به داروهای مسکن نیاز پیدا کند .

– کاهش خطر عفونت :  اندام های داخلی بدن کمتر در معرض عفونت قرار می گیرند.

قبل از جراحی لاپاروسکوپی چه مواردی را باید به پزشگ گفت؟

هر گونه اطلاعات لازم را برای قبل و حین و بعد از جراحی لاپاروسکوپی از پزشک متخصص خود سوال کنید تا هر گونه ابهامی در مورد لاپاراسکوپی دارید، برطرف شود.

– اگر به هر نوع داروی بی هوشی حساسیت (آلرژی) دارید.

– اگر بعد از مصرف داروهایی مانند آسپیرین و یا وارفارین، مشکل خونریزی دارید.

– اگر باردار هستید و یا احتمال بارداری را در خودتان می دهید

جراحی لاپاروسکوپی

قبل از انجام لاپاراسکوپی، توصیه های پزشک در مورد خوردن و نوشیدن را حتما رعایت کنید تا در حین انجام آن، مشکلی برای شما رخ ندهد. به مدت 12 ساعت چیزی نخورید و نیاشامید. خالی بودن معده، احتمال تهوع طی جراحی لاپاروسکوپی یا بعد از آن را کاهش می‌دهد. اگر داروهایی را روزانه مصرف می‌کنید از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید در روز  جراحی لاپاروسکوپی نیز آن را مصرف کنید. روده فردی که قرار است تحت جراحی لاپاروسکوپی قرار گیرد باید از موادغذایی خالی باشد. بنابراین علاوه بر رعایت محدودیت های خوردن و آشامیدن از روز قبل، پزشک متخصص داروهای ملینی به فرد تجویز می کند تا روده های فرد تمیز شود تا در حین انجام جراحی لاپاراسکوپی مشکلی پیش نیاید .

– اگر دارویی را باید تحت نظر پزشک در روز جراحی لاپاراسکوپی مصرف کنید، تنها با جرعه ای آب مصرف کنید و بیش از آن ننوشید.

– هر گونه جواهر و زینت آلات خود را قبل از جراحی لاپاروسکوپی از بدن خود خارج کنید تا در حین انجام جراحی لاپاروسکوپی مشکلی پیش نیاید.

– اگر وسایلی مانند عینک، دندان مصنوعی و سمعک دارید قبل از شروع جراحی لاپاروسکوپی آنها را به همراه خود تحویل دهید . باید آرایش، جواهرآلات، عینک، لنز و پروتز را پیش از جراحی لاپاروسکوپی از خود جدا کنید.

– فردی را به عنوان همراه نزد خود ببرید تا در صورتی که کاری برایتان پیش آمد به شما کمک کند و شما را تا منزلتان راهنمایی کند، زیرا بلافاصله پس از انجام لاپاراسکوپی فرد ممکن است توانایی انجام کارهای روزمره خود را نداشته باشد .

دو ساعت زودتر از زمان جراحی در بیمارستان حضور داشته باشید.

معمولاً پیش از جراحی لاپاروسکوپی، آزمایش خون و آزمایش ادرار از شما گرفته خواهد شد تا مشخص شود مشکلی که در جراحی اختلال ایجاد کند وجود نداشته باشد. همچنین ممکن است تصویربرداری همچون اولتراسوند، CT اسکن یا MRI  و عکسبرداری از قفسه سینه، تست عملکرد ریه ها و آزمون های دیگر را که پزشک توصیه می کند، انجام دهد.از شما گرفته شود. این آزمایش‌ها نیز به پزشک کمک می‌کند که بتواند تخمدان‌ها و اندام‌های اطراف آن را بررسی کند تا مشکلی همچون سرطان نداشته باشند.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که داروهایی جهت آماده‌سازی روده مصرف کنید که موجب تخلیۀ روده‌ها می‌شود.

معمولا  لاپاراسکوپی برای بیماری های ناحیه لگن در خانم ها مانند کیست تخمدان، چسبندگی رحم و بررسی عفونت های زنانه مورد استفاده قرار می گیرد.

از طریق لاپاروسکوپ می توان حتی نمونه ای از بافت را برداشت و مورد بررسی قرار داد.

 عمل لاپاروسکوپی

این جراحی لاپاروسکوپی تحت بیهوشی کامل انجام می‌گیرد. در مرحله اول برای ایجاد فضای کاری، شکم با گاز دی‌اکسیدکربن پُر خواهد شد. سپس دو یا سه برش 5/0 تا 1 سانتیمتری در ناحیۀ پایین شکم ایجاد می‌شود که از طریق آن‌ها لولۀ لاپاروسکوپ و دیگر ابزارهای جراحی وارد شکم می‌شوند. به این ترتیب از جراحی لاپاروسکوپی می‌توان برای برداشتن تمام یا بخشی از رحم، خارج کردن کیست تخمدان و بافت‌های اندومتریوز استفاده نمود.

به عمل برداشتن رحم، هیسترکتومی گفته می‌شود. این عمل جراحی در موارد خونریزی‌های رحمی شدید و بدون جواب، بزرگی رحم و خونریزی‌های مربوط به فیبروئید انجام می‌شود. دو نوع یسترکتومی وجود دارد:

 1) هیسترکتومی کامل که در آن کل رحم برداشته می‌شود. رحمی با اندازۀ معمولی، از طریق واژن قابل خارج شدن است و رحم با اندازۀ بزرگ نیز از طریق لاپاروسکوپ قابل تکه تکه شدن به قطعات کوچکتر (Morcelation) است.

 2) هیسترکتومی فوق گردنی که در آن بخش بالایی رحم برداشته شده و گردنۀ رحم باقی می‌ماند.

در عمل جراحی کیست تخمدان ابتدا از لاپاروسکوپ برای تعیین محل کیست استفاده می‌شود. در این جراحی تمام سعی جراح این است که حین برداشتن جدار کیست، تخمدان دست نخورده باقی بماند.

اندومتریوز همزمان با تشخیص در جراحی لاپاروسکوپی، قابل درمان است. بافت‌های اندومتریوز نیز قابل برش دادن و جدا کردن هستند. جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته برای دردهای مزمن لگن و مشکوک به اندومتریوز باید توسط یک جراح با مهارت و تخصص لازم در برداشتن چنین ضایعاتی و در یک اتاق عمل مجهز برای چنین عمل جراحی انجام گیرد. در مورد بافت‌های اندومتریوز باید توجه شود که تا حد ممکن به صورت کامل برداشته شوند.

پس از جراحی لاپاروسکوپی

– رعایت رژیم غذایی مناسب

طبیعی است که به علت بیهوشی، حالت تهوع داشته باشید. شب بعد از جراحی غذاهای سبک مصرف کنید، سپس در روز بعد به رژیم قبلی خود بازگردید. بهتر است به مدت 48 ساعت از نوشیدن نوشابه‌های گازدار خودداری کنید.

 – داشتن فعالیت بدنی:

در روز جراحی پس از جراحی لاپاروسکوپی، به هیچ عنوان رانندگی نکنید و به مدت یک هفته از ورزش کردن و بلند کردن اجسام سنگین‌تر از 10 کیلوگرم اجتناب کنید.پیاده روی، ورزشی موثر برای این کار است. فردی که تحت جراحی لاپاروسکوپی قرار گرفته است، می تواند با انجام پیاده روی، عضلات خود را تقویت کند و گردش خون را به حالت طبیعی برگرداند و با این کار از لخته شدن خون جلوگیری کند.

 پس از جراحی لاپاروسکوپی، ممکن است درد جزئی و کبودی در ناحیۀ برش‌ها داشته باشید. تغییر وضعیت می‌تواند به تخفیف درد و ناراحتی شما کمک کند. همچنین در دو روز اول پس از جراحی، داروهای مسکن نیز برای شما تجویز می‌شود. از طرفی ممکن است به علت استفاده از دی‌اکسیدکربن حین لاپاراسکوپی برای باز کردن شکم، در ناحیۀ شانه‌ها و قفسه سینه درد داشته باشید. این درد طی چند روز خود به خود ناپدید خواهد شد.

ممکن است به علت استفاده از لولۀ راه هوایی در ناحیۀ نای و طی بیهوشی، گلو درد داشته باشید. مصرف آب‌نبات و یا قرص‌های گلو می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

محل برش‌ها را تمیز و خشک نگهدارید. برای تمیز کردن آن‌ها می‌توانید از آب و صابون استفاده کنید. روز بعد از جراحی می‌توانید بانداژ روی زخم‌ها را بردارید.

طبیعی است که تا چند روز پس از جراحی، خونریزی خفیف واژینال داشته باشید.

لاپاراسکوپی سرطان کلیه

استفاده از جراحي لاپاروسكوپي سينگل سايت در بيماران مبتلا به سرطان كليه ميزان درد پس از جراحی لاپاروسکوپی را تاحدود زيادي كاهش مي‌دهد.

به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه اورولوژي محققان دانشكده پزشكي سان ديه‌گو از دانشگاه كاليفرنيا با مقايسه جراحي لاپاراسكوپي سينگل سايت (Single-site) و جراحي سنتي لاپاروسكوپي مولتي پورت به وسيله آزمون آنالوگ بصري تشخيص درد از مجموع 74 بيماري كه نياز به حذف كامل و يا قسمتي از كليه بدخيم خود را داشتند دريافتند كه روش جراحي با حداقل تهاجم به نام لاپارواندوسكوپيك سينگل سايت تا 40 درصد ميزان درد پس از جراحی لاپاروسکوپی را كمتر و به دنبال آن راحتي بيشتري را براي بيماران به ارمغان مي‌آورد.
براساس اين گزارش محققان افزودند: در جراحي لاپاروسكوپي سينگل سايت براي رسيدن به تومور يك برش كوچك در ناف بيمار ايجاد مي‌شود و اين در حالي است كه بيماراني كه به وسيله لاپاروسكوپي سنتي مولتي پورت جراحي شدند تحت 4 تا 6 برش قرار گرفتند.
نتايج حاصل از اين گزارش همچنين مي‌افزايد كه جراحي لاپاروسكوپيك سينگل سايت، نياز به داروهاي مسكن پس از جراحی لاپاروسکوپی را نسبت به جراحي لاپاروسكوپي سنتي تا 50 درصد كاهش داده و بيشتر مي‌تواند به كيفيت زندگي بيماراني كه تحت اين عمل جراحي سرطان کلیه قرار مي‌گيرند، كمك كند.
به گفته محققان ميزان بروز كارسينوم سلول كليوي در سراسر جهان روبه افزايش است و سرطان كليه به عنوان كشنده‌ترين سرطان‌هاي بدخيم دستگاه مجاري ادرار در آمريكا تشخيص داده شده كه بيش از 64000 آمريكايي در هر سال با اين سرطان شناسايي مي‌شوند.

منبع : هفت سیب و  soheilaarefi و  تبیان

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان