مزایای درمان بزرگی پروستات با لیزر

مزایای درمان بزرگی پروستات با لیزر
مزایای درمان بزرگی پروستات با لیزر

نکته حائز اهميت اين که در هنگام بهره گيري از روشهاي قديمي، اختصاصا تراش، اين احتمال وجود دارد که حين درمان و موقع شستشوي مجرا در زمان تراش، مقداري از محلول شستشو وارد پروستات شده و بيمار را دچار عارضه سندرومTURP کند.
سردرد، فشار خون بالا، برادي کاردي يا در اصطلاح کاهش تعداد ضربان قلب، کاهش سديم و پتاسيم خون از مهمترين پيامدهاي اين عارضه کم شيوع است که نيازمند اقدامات فوريتي خواهد بود. با بهره گيري از ليزر در پروستات ديگر عروقي که دچار خونريزي شده و منجر به اينگونه عوارض شود وجود نداشته و بيمار با کمترين عوارض احتمالي مراحل درمان را طي مي کند. خوشبختانه در روش ليزر پروستات بيماران ديگر سوزش مجاري ادراري را نداشته و از فرداي درمان قادراند فعاليت هاي عادي زندگي را از سر بگيرند.
نبايد فراموش کرد که در پزشکي و به ويژه جراحي هميشه عوارضي و خطرات در کمين است اما در اين روش ليزري کمترين احتمال خطا و آسيب وجود خواهد داشت و با وجود متخصصان ماهر و با تجربه نگراني ها به صفر خواهد رسيد.
از ديگر مزاياي روش درماني بزرگي پروستات با ليزر اين است که با علم به اين که بيمار دچار حتي تومور سرطاني نيز باشد مي توان با ليزر بخشي از پروستات وي را تحليل برده و علائم انسداد مجراي ادراري را از ميان برد. اين اقدام در کنار درمان دار ويي يا راديوتراپي پروستات شرايط مناسبي براي بيماران ايجاد مي کند.
ليزر در مقايسه با عمل جراحي باز که شايد در چنين شرايطي امکان پذير نيز نباشد، ارجحيت داشته و بدون درد و خونريزي ناجي بيماران مي شود.
نور اين ليزر تا حدي زياد است که بافت پروستات را به صورت لايه، لايه و عمق 2 ميلي متر تبخير کرده و به بافت هاي مجاور نيز آسيب نمي رساند.
زمان انجام تکنيک با ليزر از ساير روشهاي قديمي و يا متداول موجود کوتاهتر است و ايمني کار نيز بالاتر خواهد بود.
در پروستات هاي 30 تا 50 گرمي حدود نيم ساعت و در موارد 50 تا 100 گرمي نزديک به يک ساعت جهت ليزر کردن زمان نياز است.
در اين روش درماني بنا به تشخيص پزشک متخصص و پزشک بيهوشي مي توان از بيهوشي هاي نخاعي موضعي در افراد پرخطر از جمله افراد مسن، و بيماران قلبي يا فشار خون بهره گرفت.
نکته مهم اين است که مردم نبايد نگران بزرگي پروستات در تصاوير سونوگرافي خود باشند. در اينجا مي توان گفت: ارتباطي ميان سايز و بزرگي پروستات با علائم بيمار وجود ندارد. ممکن است بيماري با بزرگي پروستات سي گرمي با علائم فراوان به درمان دارويي نياز پيدا کند اما بيماري با 200 گرم حجم پروستات بدون علامت و درمان دارويي به زندگي ادامه دهد. اندازه پروستات نوع جراحي را براي متخصصان اعلام مي کند و هيچ نقش ديگري ندارد.

 بايد دانست که ارولوژيست تنها با برداشتن فشار روي مجراي ادراري به تسهيل روند زندگي بيمار کمک خواهد کرد و هدف او تنها کوچک کردن و يا برداشتن پروستات نيست مگر آن که دچار مشکلات سرطاني باشد. در موارد پروستات هاي بزرگتر از 100 گرم هنوز مي توان گفت که روش جراحي باز موثرتر بوده و نسبت به روشهاي ديگر عارضه کمتري دارد.
پيشگيري از بزرگي خوش خيم پروستات نياز به پرهيز يا رژيم غذايي خاصي ندارد ولي در افرادي که در خانواده خود استعداد سرطان پروستات دارند بهتر است از سيگار و دخانيات و مصرف چربي ها و هورمون تستوسترون دوري کرده و از غذاهاي حاوي (رنگدانه قرمز) ليکوپن که به ويژه در گوجه فرنگي به وفور يافت مي شود، بيشتر بهره گيرند.
توصيه نهايي اين که همه مردان بالاي 50 سال بايد دست کم سالانه يک مرتبه تست PSA کرتومي آزمايش خون است را انجام دهند. بالا رفتن اين تست بيش از عدد 4 نانوگرم متخصصان را به درجاتي از سرطان پروستات مشکوک مي کند که البته در کنار معاينه پروستات مي تواند به کشف شواهدي دال بر وجود توده سرطاني کمک کند. بايد دانست که حدود 70 درصد موارد سرطان پروستات در قسمت بيروني اين بافت بوده که به وسيله آزمايش و معاينه و يا سونوگرافي قابل شناسايي و پيگيري است. سرطان پروستان به همين دليل بدون هيچ علامت انسدادي بودن گاهي سالها با بيمار همراه است و زماني شناسايي مي شود که ديگر اقدام موثر درماني قابل انجام نخواهد بود.

منبع: مردم سالاری

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان