بي اختياري ادراري در زنان

[sbu_post_image]

بي اختياري ادراري در زنان

تصور نكنيدكه مشكل بي‌اختياري ادراري و كنترل نكردن ادرار فقط مشكل مادربزرگ‌‌هاست. براساسمطالعات انجام گرفته در آمريكا، حدود 22درصد از خانم‌هاي جوان درجاتي از بي‌اختياريادراري دارند و 8درصد هم داراي بي‌اختياري متوسط تا شديد هستند، پس حتما اين بخش رابا دقت مطالعه كنيد.

علایم بي اختياري ادراري 

بي‌اختياري ادراري يعني اين‌كه ناخودآگاه از بدن فرد ادرار خارج مي‌شود. اين مسئله به‌خصوص درزمان خنده، سرفه، تشنج يا ورزش كردن مي‌افتد. در اكثر موارد فرد قبل از اين‌كه بهدستشويي برسد خود را خيس كرده است. در بين زنان و دختران جوان، عموما بي‌اختياريادراري به دليل صدمات و مشكلات ناشي از ورزش است.

درواقع آمار نشان مي‌دهد،در مدارس و دانشگاه‌ها 20درصد خانم‌هاي عضو تيم‌هاي مختلف ورزشي دچار اين مشكلهستند، اين مسئله به‌خصوص در زمان ورزش كردن ورزشكاران رشته‌هاي دووميداني،ژيمناستيك و چتربازي رخ مي‌دهد.

در اين ورزش‌ها فرد با نيرويي زياد پاهايشرا به زمين مي‌كوبديا پاهايش به زمين كوبيده مي‌شود و اين مي‌تواند به عضلات لگن وبافت‌هاي محافظ مثانه فشار وارد كند كه باعث بي‌اختياري ادراري مي‌شود جالب است كهمشكل بي‌اختياري ادراري هم مثل ديدچشم، مسئله‌اي است كه تاحدودي ارثياست.

بي‌اختياري ادراري، هم در زنان و هم در مردان در هر سني رخ مي‌دهد، اماشيوع آن در زنان 2 برابر مردان است. در زنان بالارفتن سن و بچه‌دار شدن، احتمال اينمسئله را افزايش مي‌دهد. در مورد سن اين مسئله ناشي از كاهش استروژن است كه قدرتعضلات را كاهش مي‌دهد.

بي اختياري ادراري يك مشكل دائمي است؟

به‌عنوان يك زنجوان،‌ اگر دچار اين مشكل شديد فكر نكنيد كه اين مسئله تا آخرعمر گريبان شما رامي‌گيرد. براي مثال بي‌اختياري در مقطع بارداري يا پس از آن در بسياري از زنان ديدهمي‌شود و حالت گذرا هم دارد. اين حالت با انجام ورزش‌هاي موسوم به ورزش‌هاي لگنبهبود نسبي مي‌يابد.

بي‌اختياري ادراري ناشي از عفونت مثانه هم در هر سنيممكن است اتفاق بيفتد و با درمان عفونت بهبود خواهد يافت. حتي اگر اين مشكلخودبه‌خود خوب نشد با انجام تمرينات، تغييرات در شيوه زندگي، درمان دارويي و درصورت نياز جراحي‌هاي كوچك برطرف خواهد شد.

 علت‌ بي‌اختياري ادراري

عفونت دستگاه ادراري، ضعيف شدن عضلات لگن ناشي از بارداري يازايمان، جراحي‌هاي لگن، برخي داروها، سرفه‌هاي مزمن، ديابت و در گاهي موارد بلندكردن وزنه‌هاي سنگين.

زمان مراجعه به پزشك در بی اختیاری ادراری

اگر دچار مشكل بي‌اختياري ادراری هستيد حتما به پزشك مراجعه كنيد. پزشك شما سوالات زيادي خواهد پرسيد تا متوجه شود مشكل شما به چه چيزهايي ارتباط دارد. سابقه خانوادگي شما، سابقه بيماري‌هاي قلبي، داروهايي كه مصرف مي‌كنيد و تعدادفرزندان شما در راه تشخيص به پزشك شما كمك خواهد كرد. پزشك‌تان قطعا شما را معاينهخواهد كرد و براي‌تان آزمايش مي‌نويسد.

تعيين حجم مثانه و اندازه‌گيري ميزان ادرار در مثانه پس از تخليه آن از آزمايش‌هاي مهم است. تجزيه ادرار، انجام سونوگرافي تشخيصي و سيستوسكوپي كه در آن توسط يك آندوسكوپ يك دوربين بسيار كوچك به داخل مجراي ادراري و مثانه فرستاده مي‌شود تا داخل آن‌ها معاينه شود از سايرروش‌هاي تشخيصي است.

درمان بی اختیاری ادراری

شيوه‌هاي ديگر، به‌جزورزش هم براي بهبود اين حالت مورد استفاده قرار مي‌گيرند، براي مثال تحريك الكتريكيعضلات لگن يا E.M.S كه نتايج بسيار خوبي هم داشته است يا شيوه موسوم به بيوفيزيك يادرمان‌هاي دارويي كه برخي از آن‌ها باعث كمتر شدن انقباض مثانه مي‌شوند و بعضي ديگرقدرت عضله‌ها را بيشتر مي‌كنند، اگر همه اين شيوه‌ها جواب نداد آن‌وقت ممكن استبراي شما درمان با جراحي درنظر گرفته شود كه البته عمل‌هاي جراحي كوچك است و باپاسخ بسيار خوبي همراه بوده است.

با ورزش درمان كنيد!

بي‌اختياري ادراري يك علامت است كه مي‌تواند چند علت داشته باشد. درمان بايد از بين بردن علت اين مشكل باشد اما يكي از بهترين شيوه‌هاي در دسترسورزش‌هايي است كه به تقويت عضلات كف لگن كمك مي‌كند كه اين ورزش‌ها را «كگل» مي‌نامند.

زماني كه اين ورزش‌ها را ياد گرفتيد مي‌توانيد همه‌جا آن‌ها را بهكار ببريد. براي آن‌كه اين ورزش‌ها را فرا بگيريد بايد اين كارها را انجامدهيد:

1- عضلات مناسب را شناسايي كنيد: پزشك‌تان به شما ياد خواهد داد كهچگونه عضلات لازم را شناسايي كنيد.

2- فقط عضلات لازم را تمرين دهيد: درزمان انجام اين تمرينات سعي كنيد كه كل بدن‌تان را ريلكس كنيد. مهم‌ترين اشتباهي كهممكن است مرتكب شويد سفت كردن عضلات پشت و كمر است.

3- ورزش‌ها را به‌طورمنظم انجام دهيد: يادتان باشد كه تنها انجام منظم ورزش مي‌تواند به شما كمككند.

4-بر شدت ورزش بيفزاييد: هر زمان كه احساس كرديد اين ورزش‌ها ساده شدهاست بايد زمان و ميزان انجام آن‌ها را بيشتر كنيد.

5- پايدار باشيد: اينورزش‌ها در آغاز ممكن است سخت باشند. ممكن است گاهي نتوانيد آن‌ها را انجام بدهيداما بايد بدانيد كه مداومت داشتن در انجام آن‌ها مي‌تواند به شما كمك كند تا مشكلخودتان را حل كنيد.

منبع: کانون دانش

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان