وجود خون در ادرار نشان دهنده چیست

وجود خون در ادرار نشان دهنده بيماري هاي مهم سيستم ادراري

 كار كليه ها بيشتر تسويه خون از مواد زائد است كه اين مواد زائد به صورت ادرار از طريق مثانه دفع مي شود.

هر كليه توسط يك سرخرگ خون رساني مي شود، آسيب به قسمت هاي مختلف سيستم ادراي و عروق كليه مي تواند باعث وجود خون در ادرار شود به اين معني كه آسيب به سرخرگ ها، سياهرگ ها و عروق ريز كليه، نسج كليه،حالب ها، مثانه و پيشابراه مي تواند باعث ايجاد خون در ادرار شود.

وي اظهار داشت: خون در ادرار مي تواند به صورت آشكار توسط فرد ديده شود( ماکروسکوپیک)  به اينصورت كه رنگ ادرار به صورت قهوه اي يا قرمز و يا شبيه چاي تغيير كند.

 همچنين خون در ادرار مي تواند بصورت مخفي باشد( میکروسکوپیک) يعني ميزان خون در ادرار آنقدر زياد نباشد كه توسط چشم غير مسلح ديده شود.

خون در ادرار در سنين مختلف علل متفاوتي دارد، در دوران خردسالي بيشتر به علت وجود كلسيم در ادرار، عفونت هاي ادراري و بيماري هاي مادر زادي كليه است و در سنين نوجواني و جواني و بزرگسالان بيشتر به علت سنگ كليه، عفونت هاي كليه و بيماري هاي التهابي كليه است.

خون در ادرار در سنين سالخوردگي نيز بيشتر به علت سرطان هاي سيستم ادراري يا بيماري هاي پروستات است.

بدليل اينكه در بسياري از اوقات خوني كه در ادرار دفع مي شود قابل مشاهده نيست يعني ادرار در حالت ظاهري تغيير رنگ ندارد، بسياري از افراد از بيماري خود مطلع نيستند و لذا در اينگونه افراد حتماً بايد توسط آزمايش اين بيماري تشخيص داده شود.

با توجه به اينكه وجود خون در ادرار مي تواند نشان دهنده بيماري هاي مهم سيستم ادراري باشد، لذا لازم است حتماً توسط پزشك متخصص بررسي هاي كامل انجام شود.

معمولاً وجود خون در ادرار همراه با درد كليه نيست و افرادي كه در ادرار خود خون مشاهده مي كنند حتماً به پزشك مراجعه نمايند.

منبع: فرهنگ سلامت

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان